Uitspraak Amerikaans hooggerechtshof immuniteit Trump: ‘Is de rechterlijke macht zichzelf niet aan het ondermijnen?'

Het Amerikaanse hooggerechtshof oordeelde op 1 juli dat een president tijdens hun ambtsperiode een zekere immuniteit heeft. Zij zijn onschendbaar in geval van ‘officiële handelingen’. Tessa van Buchem uit haar zorgen en kritiek in het FD.

Van Buchem is promovenda aan de Faculteit der Rechtsgeleerdheid, en doet onderzoek naar de legitimiteit van het Amerikaanse hooggerechtshof. Zij denkt dat deze uitspraak ervoor kan zorgen dat presidenten mogelijk hun immuniteit gebruiken om tegenstanders tegen te werken. Wat haar betreft gaat dit tegen het principe van gelijke kansen in (FD). Moet het hooggerechtshof wel zo ver gaan?

‘Is de rechterlijke macht zichzelf niet aan het ondermijnen? De kans is groot dat door de uitspraak het vertrouwen nog meer zal afnemen, wat een dubbel effect heeft: minder vertrouwen in de president en minder vertrouwen in het hooggerechtshof’, aldus Van Buchem tegen het FD.

Meer lezen?

Lees het volledige artikel in het FD.

Foto: Kadir Celep via Unsplash.