Kinderen kunnen nog niet overal naar de rechter stappen, maar verbetering is er wel

Kinderen hebben wereldwijd een betere toegang gekregen tot de rechter. Hoogleraar Kinderrechten Ton Liefaard schrijft dit in het tijdschrift Sociale Vraagstukken. Hij is voorzichtig positief over de resultaten van een VN-protocol voor rechtsbescherming van kinderen, dat tien jaar bestaat.

In april 2014 werd een VN-protocol (OPIC) van kracht dat erkent dat ook kinderen naar de rechter moeten kunnen stappen wanneer hun rechten zijn geschonden. Aangesloten landen introduceerden hiermee een klachtenregeling voor kinderen die niet genoeg rechtsbescherming krijgen. Ze verbeterden sindsdien onder meer het recht om gehoord te worden en om in beroep te kunnen gaan. Zo ook het recht op onderwijs.

De afgelopen tien jaar is er hard gewerkt om het protocol goed te laten functioneren, schrijft Liefaard.  “Er is in korte tijd al veel bereikt. Het belangrijkste wapenfeit lijkt te zijn dat het recht van ieder kind op toegang tot het recht met de komst van OPIC niet meer ter discussie staat. Tegelijkertijd is enige voorzichtigheid op zijn plaats.”

Maar een kwart van de landen die lid zijn van het Kinderrechtenverdrag, doet mee met het protocol. Liefaard: “Voor de geloofwaardigheid van OPIC is het van groot belang dat meer landen zich aansluiten en overheden serieus opvolging geven aan de maatregelen die het VN-Kinderrechtencomité aanbeveelt. Ook Nederland heeft OPIC nog niet ondertekend.”

Foto Julie Ricard via Unsplash