Een Nederlandse opt-out op asiel is onhaalbaar

De Nederlandse regering is van plan om een ‘clausule’ in te dienen bij de Europese Commissie om een opt-out te krijgen op het gebied van het asielrecht. Op die manier zou Nederland niet langer gebonden zijn aan het EU recht en daardoor een strenger asielbeleid kunnen voeren.

Mark Klaassen, universitair immigratierecht, legt aan Euronews uit dat het ondenkbaar is dat deze ambitie van de Nederlandse regering zal slagen. Voor een opt-out is een verdragswijziging nodig, waarbij alle lidstaten akkoord moeten gaan.

Klaassen denkt dat de Nederlandse regering ook wel zal snappen dat dit niet haalbaar is, omdat het de basisgedachte achter Europese samenwerking op het gebied van asiel – namelijk het creëren van een gemeenschappelijk asielstelsel - ondermijnt. Het recent aangenomen EU-Migratiepact onderschrijft die basisgedachte.

Meer weten?

Lees het volledige Euronews artikel