Verhalen als sleutel tot ons inlevingsvermogen: Max van Duijn in Volkskrant
Universitair docent Max van Duijn en zijn studenten kijken tijdens college graag naar goede films. ‘Ik stel dan de vraag: hoe komt het dat je je in dit verhaal verplaatst?’, legt hij uit. In de Volkskrant-serie ‘Tot zover de theorie’ vertelt Van Duijn wat hem enthousiast maakt over zijn werk en hoe het is om nu wetenschapper te zijn.
Max van Duijn doet bij het Leiden Institute of Advanced Computer Science onderzoek naar inlevingsvermogen bij kinderen en AI-modellen en hoe dat samenhangt met taal en verhalen. Verhalen blijken essentieel om inlevingsvermogen te kunnen ontwikkelen. ‘Wij hebben als mensen niet alleen onze eigen levenservaring als materiaal’, aldus van Duijn. ‘Dankzij verhalen hebben wij een hele bibliotheek aan ervaringen tot onze beschikking.’.
Ook reflecteert van Dujin op zijn lidmaatschap bij de Jonge Akademie; een afdeling van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen. De jonge wetenschappers tussen de 30-45 jaar functioneren als het geweten van de KNAW, omdat ze zich nog in het vroege midden van hun academische loopbaan bevinden en daardoor vrijer kunnen discussiëren.
Fotografie: Tom van Huisstede