Iliana Samara in de media over hoe we romantische relaties vormen

Vooral mannen zien hun dating kansen rooskleurig in, vertelt cognitief psycholoog Iliana Samara. Daarover is veel aandacht in de media.

Sleutelstad

Mannen die hun vrouwelijke date aantrekkelijk vinden, overschatten vaak hun kans op een vervolgafspraak. Mannen die minder geïnteresseerd zijn in de ander, schatten hun kansen realistischer in. “Dat komt doordat de eigen opwinding invloed heeft op de interpretatie van sociale informatie van de ander.” vertelt Iliana bij Sleutelstad 'Leidse psycholoog: 'Bij daten overschatten mannen hun kansen' (14 mei 2024).

Leids Universitair Weekblad Mare

Hoe ons hart ons verraadt: ‘Mannen zien wederzijdse interesse als die er niet is’ (16 mei 2024).

Nieuwsblad

'Waarom mannen hun kans op de datingmarkt overschatten' (22 mei 2024).

Iliana Samara is cognitief psycholoog en onderzoekt de effecten van aantrekkingskracht op sociale cognitie. Samara's onderzoek richt zich op de fysiologische en cognitieve mechanismen die ten grondslag liggen aan de seksuele overperceptie bias en paar-bond vorming.