Gokbedrijven hebben flinke stem bij voorbereiding van nieuwe reclameregels
Uit onderzoek van de NOS blijkt dat gokbedrijven, waaronder Holland Casino en de Nederlandse Loterij, meer invloed hadden dan verslavingsdeskundigen bij de totstandkoming van nieuwe regels over gokreclames.
De NOS heeft met een beroep op de Wet Openbaarheid Bestuur (WOO) inzage gekregen tot het dossier van het Ministerie van Veiligheid & Justitie. De gokbedrijven brachten 41 punten naar voren waar ze het niet mee eens waren. Daarvan werden er 17 door het ministerie overgenomen, waaronder het inzetten van BN’ers bij evenementen en reclames, maar ook het schrappen van reclamebeperking voor mensen met een lage sociaal-economische positie.
‘Er zijn richtlijnen die voorschrijven dat het inwinnen van geluiden tijdens de voorbereiding van wetgeving evenwichtig moet plaatsvinden, welke partijen zijn geraadpleegd en welke invloed zij hebben gehad. Dat lijkt hier onvoldoende gebeurd,’ zegt Wim Voermans, hoogleraar Staatsrecht van de Universiteit Leiden.
‘Het ministerie is echter van mening dat de hoeveelheid input van een bepaalde partij niet noodzakelijk gelijk staat aan de invloed op de uiteindelijke besluitvorming, en de bescherming van de speler bij het opstellen van regels altijd centraal staat.’
Voermans pleit voor strengere regels ten aanzien van de lobbycultuur. ‘Een lobbyregister dat verplicht tot registratie is enorm belangrijk voor transparantie en evenwicht. Nederland loopt in vergelijking met de rest van Europa achter en is al twee keer berispt over zijn beleid door anti-corruptiewaakhond Greco.’
Lees het volledige artikel in NH-nieuws (€).
Foto: Keenan Constance via Unsplash