Krimp van Schiphol nog geen uitgemaakte zaak
De recente uitspraak van het Gerechtshof Amsterdam dat Schiphol van 500.000 naar 460.000 vliegbewegingen moet, staat door de val van het kabinet op losse schroeven. Hoe en wanneer de krimp gestalte moet krijgen is nu volstrekt onduidelijk.
Inleveren op basis van evenredigheid
‘De krimp is nog geen voldongen feit, zeker niet op de middellange termijn,’ zo reageert Pablo Mendes de Leon emeritus hoogleraar Lucht en Ruimterecht in Leiden.
Inleveren gebeurt volgens het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat op basis van evenredigheid. Een luchtvaarmaatschappij dient de regels van het luchtverdrag van hun land na te leven. Bij weigering zal het Ministerie bemiddelen. Ingewijden verwachten dat Europese rechters het druk krijgen, naast strafmaatregelen van andere landen richting Nederland, waaronder KLM.
EU-procedure is geldend recht
Volgens Mendes de Leon ‘moet eerst worden onderzocht hoe groot het herrieprobleem is. Eerst moeten andere maatregelen worden toegepast dan het mes.’ Minister Harbers heeft echter vanaf het begin van het omstreden plan een getal van 440.000 starts en landingen genoemd. ‘Dat mag eigenlijk niet. Het experimenteren met vliegbewegingen mag alleen op basis van de EU-procedure. Dat is geldend recht in Nederland sedert 13 juni 2016, daar kun je niet om heen. De rechters van het Hof Amsterdam gaan hier beleidsmatig te werk door maatschappelijke belangen af te wegen. Maar die afweging moet juist plaatsvinden in de EU-procedure, niet door de rechter zelf.’