Jed Wentz in NRC over melodrama
Jed Wentz trad zondag 15 mei op in het Luther Museum in Amsterdam met een programma van melodrama’s en poëzie van rond 1900. Als fluitist was Jed Wentz eraan gewend om op het podium te staan, maar acteren bleek toch heel iets anders.
Tijdens het melodrama concert werd universitair docent Uitvoeringspraktijk Muziek voor 1900 en Historisch Toneel en Declamatie Jed Wentz begeleid door Artem Belogurov op pianoforte en Octavie Dostaler-Lalonde op cello. Vrijdag 27 mei vindt een heel ander programma plaats waarbij Wentz betrokken is: de vertoning van de stomme film Tartüff (1925) met live muziek door pianiste Olga Pashchenko. Aan de Universiteit Leiden onderzoekt hij uitvoeringstradities van opera, stemkunst en tekstdeclamatie, en hij traint zichzelf in de technieken die hij aantreft in oude bronnen. ‘Er zijn traktaten uit de achttiende eeuw die beschrijven hoe de emotie soms bínnen een regel verandert. Het toenmalige publiek begreep dat. Het is een reeks imposante technieken die je moet leren lezen.’
Meer weten?
Het hele artikel lees je op de website van de NRC.