Programmeren om de wereld te begrijpen
‘We zijn omringd door software en dus is het belangrijk dat ieder kind leert programmeren’, aldus Felienne Hermans, universitair hoofddocent bij het Leiden Institute for Advanced Computer Science (LIACS). Hermans won in januari de Nederlandse Prijs voor ICT-onderzoek 2021 waarna NRC haar interviewde over haar onderzoek en wat ze daarmee wil bereiken.
Programmeren op de basisschool
Hermans wil onder andere zo veel mogelijk kinderen aan het programmeren krijgen. Omdat een groot deel van de actualiteit zich tegenwoordig digitaal afspeelt, is het volgens haar belangrijk dat kinderen al op de basisschool met programmeren in aanraking komen. ‘Dat hoort bij burgerschap,’ aldus Hermans. ‘Daarnaast bevordert programmeeronderwijs op de basisschool de kans dat vrouwen en meisjes voor informatica kiezen, omdat ze minder blootgesteld worden aan de stereotypen die nog altijd heersen binnen de informatica.’ Om programmeren voor kinderen toegankelijk te maken, ontwikkelde Hermans de inmiddels wereldwijd succesvolle programmeertaal Hedy, die kinderen in verschillende stappen naar de ‘grote-mensen-programmeertaal’ Python laat overstappen.
Excel-formules
Naast de vele successen die ze de afgelopen tijd heeft geboekt, is er nu ook een stukje van haar promotieonderzoek in Microsoft Excel geïmplementeerd. Hermans: ‘Een onderdeel van een formule die je vaak in Excel gebruikt, kun je nu een naam geven in plaats van dat je het steeds opnieuw moet intypen.’
Het hele artikel is te lezen op de website van NRC.