Nieuwe podcast daagt docenten en studenten uit om onderwijs in de toekomst een nieuwe vorm te geven
Het Centre for Innovation heeft een nieuwe Engelstalige podcastserie gelanceerd, genaamd: 'What if Education...'. In elke aflevering nodigt presentator Monika Theron studenten, docenten en experts uit om op een nieuwe manier over onderwijs in de toekomst na te denken.
Kunnen we de manier waarop we onderwijs geven veranderen? Moeten we veranderen? Willen we überhaupt verandering?
Met een enigszins onorthodoxe benadering delen docenten, studenten en experts in elke aflevering hun ideeën over hoe zij denken dat de toekomst van het onderwijs zich zal ontvouwen. De presentator Monika Theron roept het vrije denken op door controversiële onderwerpen te bespreken in de gesprekken met haar gasten. Monika wil weten hoe comfortabel docenten en leerlingen zijn met nieuwe ontwikkelende concepten in het onderwijs.
Meer informatie: Afleveringen | De presentator | De gasten | Delen & Downloaden | Nuttige links
Aflevering 1
In de eerste aflevering spreekt Monika met dr. María Gabriela Palacio, universitair docent Ontwikkelingsstudies, Sociaal Beleid en Internationale Studies aan de Universiteit Leiden. Ook spreekt ze met Nicole Kadlec, momenteel student Internationale Studies en werkzaam als Student-Assistent bij het Centre for Innovation, ook aan de Universiteit Leiden.
De curveball in deze driedelige serie: het onderwijs van de toekomst maakt gebruik van microchips en social scoring. Hoe denken de gasten hierover?
Abonneer en luister via: Spotify | Apple
Aflevering 2
We worden vergezeld door Jaap Brons, een geschiedenisleraar die momenteel geesteswetenschappen doceert aan de Hogeschool Academie Tien in Utrecht, en Pelle Berkhout, een postdoctorale student gespecialiseerd in Latijns-Amerikaanse studies en internationale betrekkingen, evenals een Student-Assistent bij het Centrum voor Innovatie ook aan de Universiteit Leiden.
Hoe verschillen de visies van Jaap en Pelle over onderwijs in 2030 van de gasten in onze eerste aflevering? Zijn zij comfortabeler met het idee van het microchip- en sociale scoresysteem?
Abonneer en luister via: Spotify | Apple
Aflevering 3
In deze laatste aflevering van de driedelige serie duikt Monika in de toekomst van het onderwijs met Marcello A. Gómez Maureira. Hij is onderzoeker en ontwerper, docent aan het Leiden Institute of Advanced Computer Science en een promovendus aan de Universiteit Leiden. De student die in deze aflevering aan het woord is is Juliette Petra Rose van der Laarse, een game-ontwikkelaar, leer- en onderwijsenthousiasteling en innovator die momenteel studeert aan de Universiteit Leiden.
Schetsen zij hetzelfde beeld van de toekomst in het onderwijs als onze vorige gasten of reageren ze op een heel andere manier op microchips en sociale scores?