Techniek uit nieuwe auto’s helpt bij operatieselectie Parkinson
Bij het achteruit inparkeren schiet je auto net iets door, waardoor je de muur van de parkeergarage raakt. Op het autodashboard begint meteen een waarschuwingslampje te knipperen. Deze techniek uit nieuwe auto’s kan ook ingezet worden voor een ander doel, namelijk bij de behandeling van Parkinsonpatiënten.
Deep brain stimulation
De ziekte van Parkinson veroorzaakt twee hoofdproblemen: eerst krijgen mensen moeite met bewegen en in een later stadium tast de ziekte ook geheugen en spraak aan. Door middel van een hersenoperatie genaamd deep brain stimulation kan het eerste probleem deels behandeld worden. Er kleeft echter een nadeel aan: als patiënten het latere stadium al bereikt hebben, wordt door de operatie ook het cognitieve deel aangetast. Het is dus belangrijk om vooraf te weten of de operatie nadelige gevolgen heeft voor de patiënt. Maar hoe kun je deze selectie maken?
Algoritme in auto's
Victor Geraedts, arts-onderzoeker bij het LUMC, ontdekte dat een door het LIACS ontwikkeld algoritme in je auto daarbij kan helpen. Onderzoek van Thomas Bäck heeft geleid tot een algoritme dat bij een auto-ongeluk trillingen meet. Deze techniek is ook te gebruiken bij EEG-scans. Zulke scans meten de communicatie van zenuwcellen in de hersenen en zetten dit om in golfjes. Omdat het algoritme ook met golfjes werkt, kan het EEG-scans analyseren. Zo kan het golfjes die minder snel bewegen herkennen, een teken dat Parkinsonpatiënten zich in een later stadium van de ziekte bevinden. Bovendien kan het algoritme voor de mens onvindbare patronen herkennen in de reactie tussen zenuwcellen. Op die manier kan kunstmatige intelligentie binnenkort helpen met de selectie van Parkinsonpatiënten die geopereerd kunnen worden.
Lees meer over dit onderzoek in De Volkskrant.