Hoe zit het met privacy en de registratieplicht in de horeca?
De Autoriteit Persoonsgegevens is bezorgd over de manier waarop horecaondernemers contactgegevens van bezoekers registreren.
Onlangs kreeg een journalist een appje van een barman, die haar kort daarvoor nog twee cocktails had geserveerd. Hij was benieuwd of ze misschien zin had om binnenkort eens samen wat te drinken. Haar telefoonnummer had hij van de registratielijst voor bron- en contactonderzoek.
Het baart de privacywaakhond zorgen. Sinds het uitbreken van de coronacrisis wordt ijverig gezocht naar manieren om het bron- en contactonderzoek van de ggd's te vergemakkelijken. Het kabinet bepaalde op 6 augustus dat alle horecaondernemers persoonsgegevens moesten gaan registreren en bewaren.
Dat stuitte op bezwaren en hoogleraar Recht en de Informatiemaatschappij Gerrit-Jan Zwenne zegt in de Volkskrant deze kritiek te begrijpen. Er bestaat volgens Zwenne zo een risico dat we de controle over onze gegevens verliezen. 'Het is echt iets anders als je zelf op Facebook van de daken schreeuwt dat je een broodje bal hebt gegeten op het Plein in Den Haag, of als de ondernemer van een restaurant dat voor jou ongevraagd bekendmaakt met zo’n lijst.'