'OM treedt steeds harder op tegen bedrijven die werken met gevaarlijke stoffen'

Werknemers van AAF International in Emmen werden jarenlang blootgesteld aan te hoge concentraties kankerverwekkende stoffen. Justitie sleept het bedrijf nu voor de rechter.

Marieke Kluin

Het Openbaar Ministerie verwijt de fabriek niet voldoende te hebben gedaan om te voorkomen dat medewerkers werden blootgesteld aan een te hoge concentratie formaldehyde, een kankerverwekkende stof.

In NRC reageert universitair docent Marieke Kluin op het nieuws. Zij doet onderzoek naar bedrijven waar gewerkt wordt met gevaarlijke stoffen. Zij zegt dat het OM steeds harder optreedt tegen deze bedrijven. 'Voorheen pakte men zelden door wanneer toezichthouders overtredingen constateerden. Dat gebeurt nu vaker.' Deze trend is volgens haar een gevolg van de misstanden bij tankopslagbedrijf Odfjell in 2012 en meer recentelijk de explosie bij Shell in Moerdijk.