Universiteit Leiden

nl en

Ook docenten staan onder druk door het leenstelsel

Dat het leenstelsel veel druk legt op studenten mag duidelijk zijn. Maar dat het ook effect heeft op de relatie tussen docent en student kon niemand voorspellen. Felienne Hermans vertelt over haar ervaring als universitair docent in het leenstelsel in haar column in NRC.

Gemiste colleges

‘Ik had niet kunnen voorspellen hoe het studiegedrag van studenten beïnvloed zou worden door het leenstelsel en andere bezuinigingsmaatregelen,’ schrijft Hermans. ‘Ten eerste zijn er veel en veel meer gemiste colleges. Studenten blijven thuis wonen en moeten dus forse afstanden afleggen met het openbaar vervoer. Ergens een keer een wisselstoring en er zijn zo vijftien studenten in een zaal van honderd te laat, of ze komen helemaal niet en missen relevante stof.’

Geld verdienen

Ook meer bijbaantjes zijn een effect van het leenstelsel volgens Hermans. Kostbare tijd die normaal gesproken wordt besteed aan studeren en college volgen, moet nu ook worden gedeeld met geld verdienen. ‘Ik krijg als docent geregeld mailtjes met de vraag of studenten een college mogen missen omdat ze een bijbaan hebben, of ik merk aan hun vragen of opmerkingen dat ze achterlopen met de stof omdat ze wel naar college komen maar niet goed voorbereid zijn.’

Eigen verantwoordelijkheid

‘Nu kun je natuurlijk zeggen: dat is de eigen verantwoordelijkheid van studenten, ontzeg ze de toegang tot de zaal als ze te laat komen en leg niets uit wat ze door hun bijbaan gemist hebben. Maar de druk die de studenten ervaren, leggen ze ook bij de docent: „Ik kon er niets aan doen mevrouw, ik moest al om zes uur opstaan om op tijd te komen, kunt u opdracht drie nog eens herhalen?” „Ik moest werken bij de Albert Heijn, dus ik kon het hoofdstuk niet uitkrijgen, wat staat daar nou precies?” Noem me sentimenteel maar ik vind het lastig om dan nee te zeggen.

Lees het volledige artikel in NRC.

 

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.