'De opvolger van de cookie staat alweer klaar'
Vrijwel dagelijks ga je akkoord met cookiemeldingen op internet. Daar zit een hele wereld achter. Hoe werkt dat eigenlijk?
Online advertentieruimte wordt verkocht op veilingen. Dat gaat heel snel en wordt realtime bidding genoemd. Welke reclame op een bepaald moment voor jou interessant is, wordt bepaald via cookies: kleine bestandjes die jou volgen op internet en daarmee allerlei informatie over je verzamelen, zoals je interesses en wat je online allemaal koopt.
Die verzamelde informatie wordt met heel veel partijen gedeeld, zegt Rob van Eijk tegen de NOS. Van Eijk promoveerde dit jaar aan de Universiteit Leiden op een onderzoek naar de techniek die deze manier van adverteren mogelijk maakt. 'Honderden bedrijven krijgen jouw gegevens voor één advertentie. Bedrijven wisselen die gegevens met elkaar uit om zo allemaal een nóg completer profiel van jou te maken.' En dat allemaal om je een advertentie aan te bieden die voor jou interessant is.
Van Eijk legt daarnaast uit dat webbrowsers steeds vaker cookies blokkeren, maar dat er alweer een nieuwe techniek is ontwikkeld die adverteerders helpt om toch aan informatie te kunnen komen.