Valerie Frissen: kinderen al vroeg opleiden in digitale vaardigheden
Er is bijna geen werkvloer meer te vinden die eraan ontkomt: automatisering of robotisering. Al die technologische oplossingen moeten wel door iemand worden geprogrammeerd, dus staan bedrijven in de rij voor handige ict'ers.
In de ict-sector verschenen in 2018 bijna 57.000 vacatures, becijferde uitkeringsinstantie UWV onlangs. Zeker 70 procent daarvan bleek moeilijk in te vullen. Vanuit het bedrijfsleven ontstaan allerlei initiatieven om programmeurs op te leiden.
Daarbij is ook een rol weggelegd voor het basis- en voortgezet onderwijs en dat is een goede zaak, zegt bijzonder hoogleraar Digitale Technologie en Sociale Verandering in NRC Handelsblad. Ze zegt dat we niet weten hoe de beroepen van de toekomst eruit zullen zien, maar wel dat elk beroep van de toekomst een digitale component zal hebben. 'Het duurt nog zo lang voordat de kleuters van nu de arbeidsmarkt betreden. We moeten af van het idee dat je opleidt voor een beroep.'