Helpt onze strenge cookiewetgeving? 'We klikken alles ongelezen weg'
Nederlanders bezitten inmiddels voor 1,7 miljard euro aan smart-home-apparaten. De markt is in 2018 met 70 procent gegroeid. De opmars gaat gepaard met de nodige vraagstukken over privacy.
Google bracht in oktober een Nederlandstalige slimme speaker op de markt. Niet alleen lampen laten zich via zulke praatpalen aansturen, dat geldt ook voor slimme rolluiken, thermostaten, televisies, zelfs magnetrons en wasmachines.
Gesproken teksten zijn niet de enige intieme data die techbedrijven uit slimme woningen vissen. Dat geldt ook voor videobeelden van babycamera's en met camera’s uitgeruste slimme deurbellen. Wat bedrijven precies met die gegevens doen? Dat is volslagen intransparant, zeggen deskundigen.
Techbedrijven zijn gebonden aan regels en wetten, zoals de vorig jaar ingevoerde Algemene verordening gegevensbescherming (AVG), zegt hoogleraar Recht en de Informatiemaatschappij Gerrit-Jan Zwenne in de Volkskrant. Wat bedrijven uiteindelijk doen met al die verkregen informatie blijft desondanks onduidelijk. 'Het gaat ook om bedrijfsgeheimen. Google gaat zijn algoritmen niet vrijgeven, dan gaat de concurrentie ermee vandoor.'
Geen willoze slachtoffers
Consumenten zijn volgens Zwenne niet per definitie willoze slachtoffers. 'Je kunt ze ook zien als mensen die keuzes maken. We moeten ook onderkennen dat bedrijven door te personaliseren betere diensten kunnen verlenen. Je merkt het al bij zoekmachines: Google geeft vaak betere zoekresultaten dan het privacyvriendelijke DuckDuckGo.'
De AVG loopt vooralsnog achter de tecnhiek aan, zegt de hoogleraar. 'De privacywet leunt zwaar op het idee dat gebruikers de controle over hun eigen data krijgen als je ze goed informeert en de hele tijd om toestemming vraagt. Dat blijkt vaak fictie. We hebben niet de verwerkingscapaciteit om al die privacystatements te lezen, zelfs al gaat het om de persoonlijke data die smart-home-apparaten verzamelen. Nederland heeft de allerstrengste cookiewetgeving van de wereld. Heeft dat ons meer privacy gebracht? Volgens mij niet. We klikken alles ongelezen weg.'