De opmars van nieuwe online verkopers
Door de opmars van nieuwe online verkopers zou binnen tien jaar twintig tot veertig procent van alle fietsenwinkels in Nederland verdwijnen, zo voorspelt brancheorganisatie Bovag. De fietsenwinkels betreffen echter niet de enige branche die het moeilijk heeft door de online verkoop. Sinds 2011 zijn er in ons land al meer dan 2800 retailbedrijven over de kop gegaan, waaronder V&D. Ook bekende winkelketens als Hema en Blokker hebben het moeilijk. Wat is er aan de hand?
In Creditexpo geeft Jan Adriaanse een toelichting: ‘’De opkomst van online shoppen heeft ontegenzeggelijk een ontwrichtend effect. Maar het is slechts één aspect van een veel bredere ontwikkeling. Nooit eerder in de geschiedenis van de mensheid hebben we zoveel innovatieve technologieën gezien die zich zo snel ontwikkelen. Het is vergelijkbaar met de industriële revolutie, maar veel impactvoller. De industriële revolutie voltrok zich in vijftig jaar, de technologische revolutie speelt de komende tien jaar. Simpel gezegd komt de digitale wereld die in de afgelopen twee decennia is ontwikkeld, nu in ons dagelijks leven terecht. Alle nieuwe technologie, van bio- en nanotechnologie en data-analytics tot en met kunstmatige intelligentie en robotisering, wordt gevoed door de digitalisering.''
Dit is echter niet de enige oorzaak, hij vervolgt: ''Parallel aan deze technologische disruptie is onder de oppervlakte een maatschappelijk proces gaande dat evenveel, zo niet meer, invloed heeft: sociale disruptie. De manier waarop we leven en onze voorkeuren als mens en als klant veranderen. We gaan van eigendom naar gebruik. Mensen kiezen steeds meer voor gemak en ‘sharing’. Jongeren geven bijvoorbeeld liever geld uit aan een iPhone of muziek dan aan een fiets of auto. Deze trend vormt een onderstroom in de economie die het speelveld verandert en bepalend is voor de toekomst van veel winkels. Illustratief voor de fietsenzaken: in Amsterdam rijden inmiddels duizenden swap bikes rond, herkenbaar aan een blauw bandje. Voor 15 euro per maand kun je er eentje huren. Wanneer de fiets kapot is, kun je dit via een app melden en dan komt een busje langs voor de reparatie. Ook in andere branches, zoals automotive, zijn dit soort concepten sterk in opkomst. Wat mij zorgen baart, is dat veel ondernemers hier te eendimensionaal naar kijken; soms klagend en een beetje verbolgen: ‘Mijn winkel heeft altijd goed gedraaid. Nu zijn er opeens nieuwe spelers met nieuwe toepassingen. Ik begrijp niet wat ik fout doe.’ Ze onderzoeken vervolgens niet wat de werkelijke behoeften van de klant zijn die door deze nieuwe spelers worden bevredigd. Welk probleem lossen zij op, waardoor klanten overstappen? Elke ondernemer moet proberen te begrijpen waar de behoeften en pijn zit bij bestaande en toekomstige klanten. Nadenken over maatschappelijke ontwikkelingen en hoe mensen leven, en dat meenemen in de strategische beleidsvoering. Alleen een webshop starten, is absoluut niet voldoende.’’