Is de hervorming van de postmarkt juridisch haalbaar?
Staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken wil de postmarkt drastisch hervormen, maar deskundigen zijn er allerminst van overtuigd dat ze haar plannen daadwerkelijk kan uitvoeren. Hoe zit dit?
In juni presenteerde Keijzer haar plan voor een hervormde postmarkt. Het kabinet wil enerzijds meer samenwerking toestaan tussen grote postbedrijven zoals PostNL en Sandd. Anderzijds moet toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) het toezicht op de postmarkt aanzienlijk versoepelen. Volgens Keijzer is dat de beste manier om de kwaliteit van de postbezorging in Nederland overeind te houden. Door de bedrijven worden deze aanbevelingen met open armen ontvangen.
Het is echter de vraag of de plannen van Keijzer niet stuklopen op mededingingsbezwaren. Profiteert de consument daadwerkelijk van de samenwerking? Tom Ottervanger geeft hierover zijn mening in het Financieele Dagblad: ‘’Ik vind die samenwerking niet sterk betoogd. Als je een fusie wilt toelaten moet je bewijzen dat de efficiëntievoordelen ten goede komen aan de consument. Dat is niet zo eenvoudig in de postmarkt, die wordt gedomineerd door twee grote spelers en die verder een paar kleinere postbedrijven kent.’’