Sociale media spelen belangrijke rol bij sollicitatie
70 procent van de Amerikaanse werkgevers controleert de sociale media van sollicitanten. Ongepaste content, informatie over drank- en/of drugsgebruik en discriminerende uitdrukkingen zijn de belangrijkste redenen om een sollicitant niet aan te nemen.
Gerrit-Jan Zwenne, hoogleraar recht en de informatiemaatschappij, geeft in een artikel in de Volkskrant aan dat het de eigen verantwoordelijkheid is van sollicitanten. ‘Op hun socialemediagebruik hebben ze zelf controle. Ze kunnen informatie verwijderen of desnoods een beroep doen op het vergeetrecht. Ik raad sollicitanten aan een Google Alert aan te maken op hun naam. Niet uit ijdelheid, maar om te controleren wat er over hen te vinden is.'
Volgens Zwenne ligt er echter ook een verantwoordelijkheid bij de werkgever. Hij adviseert werkgevers opvallend gedrag van sollicitanten op sociale media te bespreken en niet te snel te oordelen. 'Je doet jezelf tekort als je iemand niet uitnodigt omdat hij als student een feestbeest was.'