Over het project
Welkom bij het project Fair Educational Assessment in the Age of AI (FAIR-ASSESS)!
Wordt toetsing in het hoger onderwijs eerlijker of minder eerlijk door het gebruik van kunstmatige intelligentie? Nu zowel studenten als docenten steeds meer gebruik kunnen maken van AI-tools in hun opdrachten en beoordelingen, wordt het cruciaal om na te denken over de voor- en nadelen van deze technologieën. Het FAIR-ASSESS project vertrekt vanuit de waarde van eerlijkheid om een normatief kader te ontwikkelen voor het analyseren, evalueren en begeleiden van AI-ondersteunde toetsing.
FAIR-ASSESS bouwt voort op bestaande kennis over eerlijke toetsingspraktijken, combineert interdisciplinaire expertise van vijf Leidse faculteiten (Governance and Global Affairs, Geesteswetenschappen, Rechtsgeleerdheid, Wiskunde en Natuurwetenschappen, en Sociale Wetenschappen) en een interfacultair instituut (ICLON), en het organiseert bijeenkomsten waarin studenten en docenten kunnen reflecteren op de vraag wat eerlijke toetsing betekent in het tijdperk van AI. Op deze manier anticipeert FAIR-ASSESS op de uitdagingen die AI-ondersteunde toetsing met zich meebrengt voor de relaties tussen studenten en docenten, en op de menselijke en sociaal-economische kosten en baten waarmee ze gepaard gaan voor universiteiten en andere hoger onderwijsinstellingen.
FAIR-ASSESS wordt ondersteund door de Faculteit Governance and Global Affairs van de Universiteit Leiden.