Werkconferentie voor lerarenopleiders
- Datum
- woensdag 9 april 2025
- Tijd
- Bezoekadres
- Universiteit Utrecht
Janskerkhof 3
Utrecht - Zaal
- 021
Op woensdag 9 april organiseert het Expertisecentrum samen met het Meesterschapsteam mvt een werkconferentie voor opleiders mvt in Utrecht. Op het programma: de vernieuwing van de eindexamens mvt, de uitdagingen van AI en actuele ontwikkelingen in vakdidactiek. Deelname is kosteloos, van tevoren aanmelden is verplicht.
Programma
10.00-10.30 inloop met koffie en thee
10.30-12.00 Op naar nieuwe centrale examens voor de moderne vreemde talen (Linda Chaudron, Hogeschool van Amsterdam en Simone Groeneveld, Hogeschool Windesheim; Lisanne Cheizoo en André Coenders - College voor Toetsen en Examens)
De vakvernieuwingscommissie moderne vreemde talen heeft in oktober 2024 36 conceptexamenprogramma’s opgeleverd. In deze programma’s is ook een nieuwe verdeling toegekend aan de inhouden van de schoolexamens en centraal examens. Om de nieuwe inhouden van het centraal examen verder uit te werken is de syllabuscommissie MVT samengesteld door het College voor Toetsen en Examens. Zij zullen dit jaar twintig (varianten van) syllabi opleveren, waarmee examenmakers aan de slag kunnen om de centrale examens te maken. Hoe verloopt dit proces? Welke keuzes worden gemaakt en waarom? Met welke vragen zitten de syllabuscommissies? Wat betekent dit voor het centraal examen? In deze workshop krijg en geef je antwoord op deze vragen.
12.00-12.45 lunch
12.45 – 14.00 De uitdagingen van AI, ervaringen met studenten (Liz Dale, Hogeschool van Amsterdam)
In deze show & tell zal ik jullie meenemen in de ervaringen die ik en collega’s met studenten hebben opgedaan rond hun gebruik van AI in verschillende opdrachten. De centrale vraag is: wat vinden wij, mvt opleiders, rond hoe studenten AI kunnen/mogen gebruiken om aan te tonen dat ze iets hebben geleerd? Dit studiejaar hebben we in alle modulehandleidingen aanwijzingen gegeven rond hoe studenten AI mogen inzetten. Deze instructie is gebaseerd op een model van het North Carolina Department of Public Instruction, de generative learning support scale. Aan de hand van enkele casussen ga ik graag met jullie in gesprek over de AI-uitdagingen.
14.00 – 15.30 Denk mee! Actualisatie van het Handboek Vreemdetalendidactiek (Catherine van Beuningen HvA/UvA; Sebastiaan Dönszelmann, VU; Rick de Graaff, UU; Anna Kaal, VU)
In 2020 is het Handboek Vreemdetalendidactiek uitgekomen. Inmiddels is het een standaardwerk geworden aan de meeste lerarenopleidingen MVT. Na vijf jaar is het tijd voor een herziene druk. Om te beginnen omdat veel collega’s en studenten ervaringen hebben opgedaan met het handboek. Die zijn waardevol voor doorontwikkeling van het boek! Ook willen we de actualisatie van kerndoelen en eindtermen een plek geven, zodat het handboek steeds in staat blijft om handreikingen te bieden aan MVT-studenten en -docenten, en onderwijsinnovatie te ondersteunen.
Tijdens de workshop gaan de redactieleden graag met jullie in gesprek over jullie ervaringen en wensen, en over onze voorstellen voor actualisatie en herziening. De redactieleden zullen jullie vooraf enkele evaluatievragen toesturen.
Vanaf 15.30: borrel
Aanmelding
Het aantal plaatsen is beperkt vanwede de zaalcapaciteit. De aanmelding sluit als het maximum is bereikt.