Logo Universiteit Leiden.

Nieuwe Buitensociëtieit
Stationsplein 1
Zwolle

Het Expertisecentrum mvt organiseert op het Congres van Levende Talen een speciale ‘track’ voor lerarenopleiders. Aan het eind van het congres vindt de uitreiking van de Gerard Westhoff Taaldidactiekprijs plaats, voor de beste masterscriptie op het gebied van de mvt vakdidactiek.

Hieronder alvast het programma met de bijdragen voor lerarenopleiders.

• 8.30 uur: Ontvangst, informatiemarkt
  • 9.30-10.15 uur: Opening door voorzitter Levende Talen & lezing Gert Rijlaarsdam in de grote zaal
  • 10.15 – 11.00 uur: Pauze en informatiemarkt
  • 11.00 - 12.00 uur:  Workshopronde A ChatGPT lacht je niet uit: Generatieve AI en gespreksvaardigheid in het MVT-onderwijs  Marrit van der Guchte (Universiteit van Amsterdam), Paul Halma (Roland Holst College/Hogeschool van Amsterdam) Tijdens deze workshop delen we de resultaten van ons onderzoek, waarin leerlingen uit 2h/v gesprekken voerden met ChatGPT in het Duits en Frans. Vervolgens presenteren we het lesmateriaal dat we hebben ontwikkeld en gaan we zelf aan de slag met ChatGPT en gespreksvaardigheid. Tot slot wisselen we gedachten en ervaringen uit over hoe AI effectief kan worden ingezet in het taalonderwijs.
  • 12.00 - 13.00 uur: Lunch, informatiemarkt, beoordelen en stemmen op inzendingen Europees Talenlabel
  • 13.00 -  14.00 uur: Workshopronde B Ontschotting in het voortgezet onderwijs begint bij de lerarenopleiding Monique Maas (Fontys Tilburg), Barbara Spierings (Fontys Tilburg) en Linda Gijsen (Hogeschool Utrecht)Docenten in opleiding worden voorbereid op de veranderende positie van het schoolvak en de rol van de taal die zij doceren, om over de grenzen van het ‘eigen’ vak te leren kijken.
  • 14.15 - 15.15 uur: Workshopronde C Hoe kan ik debatteren in de klas? Abid el Majidi (Montfort College/Universiteit Utrecht)
    Debatteren wordt gezien als een effectief middel voor taalvaardigheidsonderwijs en kan diverse taalvaardigheden ontwikkelen. Deze workshop toont stapsgewijs hoe je debat in de klas toepast.
  • 15.15 - 15.45 uur: Pauze en informatiemarkt
  • 15.45 - 16.45 uur: Cabaret en uitreiking Gerard Westhoff Talendidactiekprijs en Europees Talenlabel
  • 16.45 uur: Borrel​​​​​​​

Aanmelding

Inschrijving loopt vanaf 1 september 2024 via de website van Levende Talen.