Tommie van Wanrooij
Lecturer
- Name
- T. van Wanrooij MA
- Telephone
- +31 71 527 2626
- t.van.wanrooij@hum.leidenuniv.nl
- ORCID iD
- 0000-0001-6538-7611
Tommie van Wanrooij is a lecturer at the Centre for the Arts in Society.
More information about Tommie van Wanrooij
Fields of Interest
- Early modern and modern Dutch literature
- Rewriting studies and intertextuality
- Female authorship
Research
My PhD project Challenging the Canon aims to uncover the types and functions of women’s rewriting in the eighteenth, nineteenth, and early twentieth-century Low Countries. I explore how Dutch female authors transformed culturally significant texts (e.g., the Bible and national histories) and genres (e.g., the epic, the novel) through literary rewritings. By analyzing these rewritings, I hope to elucidate the role of women authors in (re)claiming their (literary) history and female identity.
Curriculum Vitae
I obtained my Research Master’s degree in Historical, Literary, and Cultural Studies (cum laude) at the Radboud University Nijmegen in 2021. I wrote my MA thesis The Birth of the Heroine on women’s rewriting and cultural memory in the second half of the eighteenth century, with a focus on the works of the Dutch poetesses Anna van der Horst and Lucretia van Merken. As a student of the Radboud Honours Academy, I published an edition of Lucretia van Merken’s widely popular play Jacob Simonszoon de Rijk (Nijmegen: Vantilt, 2019) together with Lotte Jensen.
Lecturer
- Faculty of Humanities
- Centre for the Arts in Society
- Oude Nederlandse L&C
- Wanrooij T. van (2024), Strijdbare vrouwen, laffe kerels: het bijbelse epos Debora (1769) van Anna van der Horst als women’s rewriting, Journal of Dutch Linguistics and Literature / Tijdschrift voor Nederlandse Taal- en Letterkunde 140(2): 79-100.
- Wanrooij T. van (15 April 2023), Het dondert en het bliksemt: Een herontdekte tekst van dichteres Anna van der Horst. Neerlandistiek: Online tijdschrift voor taal- en letterkunde. [blog entry].
- Dera J., Smeets R. & Wanrooij T. van (2023), “The problem with all those teachers Is that they are completely numb”: representations of teachers and education in recent Dutch novels, Dutch Crossing 47(3): 248-268.
- Wanrooij T. van (2023), Veelheid en verscheidenheid: de catalogus van de boekerij van graaf Floris II van Pallandt (1577-1639), Bijdragen en Mededelingen Gelre 113: 35-59.
- Wanrooij T. van (2021), ‘Haar geheele geest ademt deftigheid en waardigheid’: Nederlandse taal- en letterkunde en de cultivatie van nationale identiteit in het wetenschappelijke werk van Joannes Matthias Schrant (1783-1866), Tijdschrift voor Nederlandse Taal- en Letterkunde 137(3): 85-106.
- Wanrooij T. van (2020), Van boerderij tot buitenhuis: Identiteitsvorming en machtsverhoudingen in het achttiende-eeuwse stroomdicht, Nederlandse Letterkunde 25(3): 253-274.