Ron Diris
Assistant Professor
- Name
- Dr. R.E.M. Diris
- Telephone
- +31 71 527 7374
- r.e.m.diris@law.leidenuniv.nl
- ORCID iD
- 0000-0002-1571-9128
Ron Diris is Assistant Professor at the Department of Economics.
Ron Diris is Assistant Professor at the Department of Economics.
He conducts research in the areas of education and labour economics. An important part of this research focuses on the importance of cognitive and non-cognitive skills for education and the labour market, how these skills can be measured and how they can be fostered. Additionally, he conducts research on the relation between social policy and income inequality, with a focus on labour market flexibilization.
Ron defended his dissertation, titled ‘’The Economics of the School Curriculum’’, in December 2012 at Maastricht University. Afterwards, he worked as a postdoctoral researcher at KU Leuven and Maastricht University. During his PhD, he spent 6 months as a visiting scholar at the University of Chicago.
A complete CV can be downloaded [here] Personal website.
Education
- 2008 – 2012: Ph.D. Economics, Maastricht University, Department of Economics. Dissertation: The Economics of the School Curriculum. Promotor: Lex Borghans
- 2012: Visiting scholar at the University of Chicago. Sponsor: James Heckman.
- 2007 - 2008: Master in International Economic Studies, Maastricht University.
- 2006: Exchange student at the University of California, Los Angeles (UCLA)
- 2004 – 2007: Bachelor in Infonomics, Maastricht University.
Teaching
- International Economics (coordination)
- Trade and Finance in the Global Economy
- BA-theses EBM
- MA-theses MPA
- Labour Market Policy and Social Security
Assistant Professor
- Faculteit Rechtsgeleerdheid
- Instituut Fiscale en Economische vakken
- Economie
- Borghans L., Diris R.E.M. & Tavares M. (2024), Student characteristics and effort during test-taking, Learning and Instruction 93: 101924.
- Diris R. & Fairley K. (2024), The Effect of Extended Education on Educational Quality and Inequality: An Event Study Approach. IZA Discussion Paper Series no. 17526. Bonn: IZA – Institute of Labor Economics. [discussion paper].
- Anderson D.M., Diris R.E.M., Montizaan R. & Rees D.I. (2023), The effects of becoming a physician on prescription drug use and mental health treatment, Journal of Health Economics 91: 102774.
- Diris R. & Vliet O. van (2023), De langetermijnontwikkeling van uitzendwerkers op de arbeidsmarkt. In: Laagland F.G. & Kloostra J. (Eds.), Driehoeksrelaties in het arbeidsrecht. Serie Onderneming en Recht no. 137. Deventer: Wolters Kluwer. 369-395.
- Borghans L. & Diris R. (2023), Voordelen latere selectie ook te bereiken binnen huidig onderwijsstelsel, Economisch Statistische Berichten 108(4819): 116-119.
- Diris R., Fairley K. & Pietersma S. (2023), Gebruik van aanvullend onderwijs op basisschool niet ongelijk verdeeld, Economisch Statistische Berichten 108(4819): 108-111.
- Diris R., Doorn L. van & Vliet O. van (2022), Weinig mobiliteit tussen krimp- en groeisectoren tijdens coronacrisis, Economisch Statistische Berichten 107(4805): 42-45.
- Anderson D.M., Diris R.E.M., Montizaan R.M. & Rees D.I. (2022), The effect of becoming a physician on prescription drug use, VoxEU.org – CEPR’s policy portal : .
- Anderson M., Diris R., Montizaan R. & Rees D. (2022), Coronacrisis verhoogt antidepressivagebruik door vrouwelijke artsen, Economisch Statistische Berichten 107(4806): 95.
- Cotofan M., Diris R. & Schils T. (2022), Who Benefits from Attending the Higher Track?: The Effect of Track Assignment on Skill Development and the Role of Relative Age, Journal of Human Capital 16(2): 273-302.
- Diris R.E.M., Jongen E.L.W. & Vliet O.P. van (2022), Zelfstandigen hard geraakt door coronacrisis, Economisch Statistische Berichten 107(4810): 248-250.
- Diris R. & Vliet O. van (2022), The Relation between Skills and Job Security: Identifying the Contractual Return to Skills IZA Discussion Paper Series no. 15513. Bonn: IZA.
- Borghans L. & Diris R. (2022), Ongelijkheid begint vroeger dan je denkt, Didactief 2022(5).
- Coenen J., Borghans L. & Diris R.E.M. (2021), Personality traits, preferences and educational choices: a focus on STEM, Journal of Economic Psychology 84: 102361.
- Diris R.E.M., Doorn L.M.J. van & Vliet O.P. van (2021), Scholing en activering op de arbeidsmarkt van de 21ste eeuw, Tijdschrift voor arbeidsrecht in context 10(2): 88-100.
- Diris R.E.M. (2021), Een (te) snel oordeel over de WAB, Tijdschrift voor arbeidsrecht in context 10(4): 201-203 (UDH:TAC/16998).
- Borghans L. & Diris R.E.M. (2021), Ongelijkheid in het Nederlandse onderwijs door de jaren heen. In: Gielen A., Webbink D. & Weel B. ter (Eds.), Ongelijk Nederland: Een drieluik over migratie, onderwijs en de coronacrisis. Preadviezen voor de Koninklijke Vereniging voor Staathuishoudkunde no. 2021. Amsterdam: ESB & Koninklijke Vereniging voor de Staathuishoudkunde. 37-43.
- Anderson D.M., Diris R.E.M., Montizaan R.M. & Rees D.I. (2021), The Effects of Becoming a Physician on Prescription Drug Use and Mental Health Treatment. NBER Working Paper Series no. 29536. Cambridge, MA: National Bureau of Economic Research.
- Borghans L., Diris R., Smits W. & Vries J. de (2020), Should we sort it out later? The effect of tracking age on long-run outcomes, Economics of Education Review 75: 101973.
- Verbist G., Diris R.E.M. & Vandenbroucke F. (2020), Solidarity between Generations in Extended Families: Old-Age Income as a Way Out of Child Poverty?, European Sociological Review 36(2): 317-332.
- Borghans L., Diris R.E.M., Smits W. & Vries J. de (2019), The long-run effects of secondary school track assignment, PLoS ONE 14(10): e0215493.
- Diris R. & Ooghe E. (2018), The economics of financing higher education, Economic Policy 33(94): 265-314.
- Borghans L., Diris R. & Schils T. (2018), Sociale ongelijkheid in het onderwijs is hardnekkig, Economisch Statistische Berichten 103(4768): 540-543.
- Diris R. (2017), Don't hold back? The effect of grade retention on student achievement, Education Finance and Policy 12(3): 312-341.
- Diris R., Vandenbroucke F. & Verbist G. (2017), The impact of pensions, transfers and taxes on child poverty in Europe: the role of size, pro-poorness and child orientation, Socio-Economic Review 15(4): 745-775.
- Diris R. & Schils T. (2017), Voortijdig schoolverlaten in Zuid-Limburg: analyse van risicofactoren. Maastricht: Educatieve Agenda Limburg.
- Borghans L., Diris R., Haenbeukers R. & Haenen P. (2017), Gebruik van de Diagnostische Tussentijdse Toets voor opbrengstgericht werken op scholen. Maastricht-Den Haag: Universiteit van Maastricht [i.o.v. Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW)].
- Borghans L. & Diris R. (2014), Allocating instruction time: how language instruction can affect multiple skills, Journal of Human Capital 8(2): 161-198.
- Kautz T., Heckman J.J., Diris R., Ter Weel B. & Borghans L. (2014), Fostering and measuring skills: improving cognitive and non-cognitive skills to promote lifetime success. OECD Education Working Papers no. 110: OECD.
- Borghans L., Diris R. & Weel B. ter (2014), Investeringen in persoonlijke ontwikkeling verbeteren sociaal-economische uitkomsten. CPB Policy Brief no. 2014/08. Den Haag: Centraal Planbureau.
- Vandenbroucke F. & Diris R. (2013), Mapping at-risk-of-poverty rates, household employment, and social spending. In: Cantillon B. & Vandenbroucke F. (Eds.), Reconciling Work and Poverty Reduction. How Successful are European Welfare States?. International Policy Exchange Series. Oxford: Oxford University Press. 1-59.
- Research fellow
- Bestuurslid