Logo Universiteit Leiden.

nl en

Over het project

Eerder onderzoek laat zien dat teamleiders en collega's belangrijk zijn voor de motivatie van docenten voor hun werk én voor hun school. Wij onderzoeken hoe teamleiders die motivatie kunnen ondersteunen en zo docenten kunnen behouden.

Teamleiders kunnen zich richten op individuele docenten door hen te ondersteunen, bij te dragen aan hun professionele ontwikkeling en erkenning en waardering te uiten. Op teamniveau kunnen teamleiders zich richten op het versterken van een teamgevoel door het stimuleren van samenwerking en teambuilding. Hoe het individuele niveau en het teamniveau zich tot de motivatie van docenten verhouden is een vraag die wij proberen te beantwoorden.

Met het onderzoeksproject ‘Binden en Behouden’ willen we teamleiders handvatten bieden voor het ontwikkelen van effectief schoolleiderschap dat ondersteuning en samenwerking in schoolteams kan stimuleren. Daarmee kan het bijdragen aan een sterkere binding tussen docent en school, de motivatie van docenten en het voorkomen van uitval.

Hiervoor onderzoeken wij aan de hand van een vragenlijst de leiderschapsstijl van teamleiders, de ondersteuning die docenten ontvangen en geven, de samenwerking in een schoolteam en de motivatie die docenten ervaren voor hun werk en hun school. De vragenlijst wordt door docenten én onderwijsondersteunend personeel van het schoolteam ingevuld en duurt ongeveer 20 minuten.

Deelname aan het onderzoeksproject biedt schoolteams de mogelijkheid tot verdere professionalisering en teamontwikkeling. Lees meer over deelname.

Financiering project

Het onderzoeksproject 'Binden en Behouden' wordt gefinancierd door het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO). Zie hier voor meer informatie.

Deze website maakt gebruik van cookies.