Promotie

• Prof.dr. M. Boletsi
  • Prof.dr. E. van Alphen

Samenvatting

In de jaren zeventig en tachtig werd Argentinië onderworpen aan een militaire dictatuur die nieuwe en bijzonder wrede vormen van staatsgeweld toepaste. Hieronder vielen onder meer illegale detentie, marteling en het verdwijnen van personen. De grootste vijand van deze dictatuur was een groep vrouwen die georganiseerd hun eigen leven riskeerden om de misdaden van de staat tegen hun kinderen en kleinkinderen aan de kaak te stellen. The Unruly Image is een onderzoek naar de kracht en het potentieel van bepaalde beelden die tijdens deze strijd zijn ontstaan, naar de visuele ruimte die ze onderling vormden en de problemen van zijn overdracht. De scriptie onderzoekt drie soorten visuele representaties met betrekking tot het recente verleden: het documentbeeld dat getuigt van staatsterreur; het kritische of dialectische beeld dat een heersend geheugenregime tegenspreekt en het schoolse of educatieve beeld dat als illustratie fungeert voor leerboeken over de dictatuur verleden. Ondersteund door bepaalde concepten van Walter Benjamin stelt dit proefschrift dat de herinneringen aan de dictatuur in Argentinië werden ondersteund door een complex netwerk van kritische beelden; dat deze beelden de meest invloedrijke sectoren van de macht blijven hinderen; dat het collectieve geheugen alleen zinvol is als overdraag van politieke collectieve ervaring; dat deze ervaring een diepgaande kennis impliceert van de mechanismen van sociale en economische overheersing, en dat het formele onderwijs geen recht heeft kunnen doen aan deze ervaring. Deze scriptie concludeert dat de door de herinneringspraktijken in Argentinië gevormde beeldruimte een onmisbaar visueel erfgoed vertegenwoordigt voor de toekomst van een geëmancipeerde samenleving in Argentinië.

Proefschriften

Ongeveer een week na de promotie zijn proefschriften van Leidse promovendi digitaal beschikbaar via het Leids Repositorium. De proefschriften op deze site zijn vrij toegankelijk. Alleen in sommige gevallen rust er een tijdelijk embargo op een proefschrift en wordt het proefschrift pas later volledig beschikbaar gesteld.

Persvragen (alleen journalisten)

071 - 527 1521