The Teaching of Khety and Its Use as an Educational Tool in Ancient Egypt

• Prof.dr. O.E. Kaper
  • dr. R.J. Demarée

Samenvatting

Dit proefschrift onderzoekt De Beroepensatire, ook wel De Leer van Cheti genoemd, een Oudegyptische tekst van meer dan 3000 jaar oud, die destijds enorm populair was. Geen andere tekst uit het Oude Egypte is zo vaak opgeschreven als deze literaire tekst. Honderden potscherven en stukken steen (zogenaamde ostraca) met daarop passages uit De Beroepensatire zijn bewaard gebleven, net als een aantal papyri en schrijftabletten. De reden hiervoor is dat de tekst veelvuldig werd gebruikt in het onderwijs. Talloze generaties Oudegyptische schoolkinderen hebben zich over De Beroepensatire gebogen.

Het eerste deel van het proefschrift presenteert een honderdtal nieuwe bronnen, die zijn bestudeerd en ontcijferd. De complete tekst van deze nieuwe bronnen is opgenomen, samen met die van de bronnen die al bekend waren. Het resultaat is een up-to-date editie van De Beroepensatire, die als basis kan dienen voor verder onderzoek naar deze schooltekst.

Het tweede deel van het proefschrift behandelt hoe De Beroepensatire gebruikt is in het Oudegyptische onderwijs. Eigenlijk is er verrassend weinig bekend over hoe dit er in de praktijk uitzag. De objecten waarop De Beroepensatire geschreven zijn (bijvoorbeeld ostraca) kunnen hier licht op werpen. Deze bevatten soms interessante elementen, die ons meer informatie geven over de schoolcontext. Denk bijvoorbeeld aan correcties, die laten zien hoe de tekst verbeterd werd; of data waaruit kan worden afgeleid wanneer de schoolkinderen hun teksten opschreven. Het doel van dit deel van het proefschrift is dan ook om weer wat puzzelstukjes te leggen aan de puzzel die het onderwijs in het Oude Egypte heet.

Proefschriften

Ongeveer een week na de promotie zijn proefschriften van Leidse promovendi digitaal beschikbaar via het Leids Repositorium. De proefschriften op deze site zijn vrij toegankelijk. Alleen in sommige gevallen rust er een tijdelijk embargo op een proefschrift en wordt het proefschrift pas later volledig beschikbaar gesteld.

Persvragen (alleen journalisten)

nieuws@leidenuniv.nl