Debat | Symposium

2311 GJ Leiden
Zaal
Telders Auditorium

Ontdek de kracht van inclusiviteit tijdens het LHBTIQ+ Workplace Inclusion Symposium van dit jaar, met keynote presentaties door dr. Teri Kirby (Purdue University, VS) en prof.dr. Jojanneke van der Toorn (Universiteit Leiden, NL) die ingaan op het meest recente onderzoek naar LHBTIQ+ inclusie. Een panel met onderzoekers en D&I-professionals uit de publieke en private sector zal verder reflecteren op het belang en de moeilijkheden van het faciliteren van LHBTIQ+ allyship, en concrete voorbeelden delen van hoe organisaties omgevingen kunnen bouwen waar allyship kan gedijen. Ontmoet mede-deelnemers met een kop koffie of thee en bouw betekenisvolle relaties op met gelijkgestemden die zich inzetten voor positieve verandering in hun organisaties. Doe mee aan deze kritische discussie om een verschil te maken en een werkplek te creëren waar iedereen erbij kan horen en zijn of haar authentieke zelf kan laten zien.

10:00-10:30       Deuren openen en registratie
10:30-12:00       Symposium

• Welkom

Michiel Kolman, Senior Vice President bij Elsevier en medevoorzitter van Workplace Pride. Jojanneke van der Toorn, hoogleraar LHBTIQ+ werkplekintegratie aan de Universiteit Leiden

• De contouren en contexten van ongelijkheid tussen LHBTIQ+-werknemers en hoe deze te bestrijden
    Dr. Erin Cech, universitair hoofddocent sociologie aan de Universiteit van Michigan, VS

• Professioneel zijn is hetero zijn: Heteroprofessionalisme op het werk
    Prof.dr. Jojanneke van der Toorn, hoogleraar LHBTIQ+ werkplekintegratie aan de Universiteit Leiden

• Reflecties en illustraties uit de praktijk
    Paneldiscussie, gemodereerd door Kshitij Mor, promovendus aan de Universiteit Utrecht

• Afsluiting en presentatie van het Academia@Workplace Pride programma voor het academisch jaar 2024/2025

12.00-13.00        Koffie en thee

Registratie

Het evenement vindt fysiek plaats, maar wordt ook gestreamd en opgenomen voor degenen die niet aanwezig kunnen zijn. Meld je aan via het registratie formulier

Organisatoren

Dit evenement wordt georganiseerd door Jojanneke van der Toorn in samenwerking met Academia@WorkplacePride. U kunt contact met ons opnemen via lgbtqi.inclusion@gmail.com

Toegankelijkheid

We willen graag dat het symposium voor iedereen toegankelijk is. We hopen dat de afwezigheid van deelnamekosten en de mogelijkheid om een livestream te bekijken hieraan bijdragen. Houd er rekening mee dat de locatie van het symposium rolstoeltoegankelijk is. We zullen de sprekers vragen duidelijk te articuleren. Suggesties over hoe we nog inclusiever kunnen zijn, zijn van harte welkom.

De livestream zal op de dag van het evenement beschikbaar zijn op deze pagina.

Samenvattingen

Dr. Erin Cech (Departement Sociologie aan de Universiteit van Michigan)

Hoe manifesteert LHBTIQ+ ongelijkheid zich op de arbeidsmarkt? Deze lezing begint met een overzicht van de verschillende manieren waarop deze ongelijkheid zich kan manifesteren: nadelen kunnen zich niet alleen uiten in gevoelens van sociale marginalisatie, maar ook in een gebrek aan professioneel respect en kansen en zelfs negatieve gezondheids- en welzijnsresultaten. Ik bespreek de soorten werkcontexten die deze ongelijkheden kunnen versterken of ondermijnen, met de wetenschaps- en technologiesector als voorbeeld. Ik eindig met het bespreken van de culturele "retoriek van verzet" die werknemers en organisatieleiders soms gebruiken om LHBTIQ+-inclusieve diversificatie-inspanningen te blokkeren en strategieën om deze retoriek te bestrijden.

Prof. dr. Jojanneke van der Toorn (Instituut Psychologie Universiteit Leiden)

Deze lezing onderzoekt de ingewikkelde dynamiek van heteroprofessionalisme op de werkplek, waarbij de nadruk ligt op de gevolgen van het hebben en bekendmaken van een LHBTIQ+-identiteit voor het welzijn en de loopbaan van werknemers. Er wordt ingegaan op hoe het onthullen van een queer identiteit een tweesnijdend zwaard kan zijn, waarbij onthulling wordt gezien als onprofessioneel terwijl het verbergen ervan wordt gezien als oneerlijk. De lezing gaat ook in op de verschillende ervaringen binnen verschillende subgroepen van de LHBTIQ+ gemeenschap, benadrukt de complexe uitdagingen waarmee LHBTIQ+ personen in professionele omgevingen worden geconfronteerd en pleit voor een inclusief organisatiebeleid dat authenticiteit en professionele gelijkheid voor LHBTIQ+ werknemers ondersteunt.