Promotie

Safeguarding genome integrity with small ubiquitin-like modifers

• L.A. Claessens
donderdag 27 juni 2024
Academiegebouw
Rapenburg 73
2311 GJ Leiden

Promotor(en)

• Prof.dr. A.C.O. Vertegaal

Samenvatting

SUMOylering is een posttranslationele eiwitmodificatie die essentieel is voor allerlei processen die zich afspelen in een cel en is betrokken bij onder andere de ontwikkeling van kanker. In dit proefschrift onderzoeken wij de rol van SUMO in het reguleren van processen die zich afspelen in de celkern, met een specifieke focus op het onderhouden van genoomstabiliteit. Dit doen wij met behulp van massaspectrometrie en biochemische validatie. Wij tonen aan dat de SUMO protease SENP6 SUMO kettingen verwijdert van een groep eiwitten die betrokken is bij het repareren van DNA schade, zowel onder basale condities als in reactie op geïnduceerde DNA schade. Hiermee reguleert SENP6 de lokalisatie, kinetiek en nucleaire condensatietoestand van deze eiwitten in de celkern. Meer kennis over de substraten van SUMO proteasen en hun functie geeft nieuwe inzichten in hoe disregulatie hiervan kan bijdragen aan ziekten. Daarnaast laten wij zien dat binding van SUMO aan eiwitten ook belangrijk is voor het waarborgen van genoomstabiliteit. Wij identificeren vele eiwitten die aan SUMO kunnen binden en tonen aan dat SUMO binding essentieel  is voor de lokalisatie van het DNA schade eiwit XRCC4 naar de plek waar de schade zit en reparatie hiervan. Tot slot onderzoeken wij de manieren waarop SUMO bindingen aan kan gaan met eiwitten en ontdekken dat de prevalentie en relevantie van alternatieve manieren van SUMO binding ten opzichte van de conventionele manier op dit moment worden onderschat in het SUMO veld.

Proefschriften

Ongeveer een week na de promotie zijn proefschriften van Leidse promovendi digitaal beschikbaar via het Leids Repositorium. De proefschriften op deze site zijn vrij toegankelijk. Alleen in sommige gevallen rust er een tijdelijk embargo op een proefschrift en wordt het proefschrift pas later volledig beschikbaar gesteld.

Persvragen (alleen journalisten)

pers@lumc.nl