Lezing

Einsteinweg 55
2333 CC Leiden
Zaal
BE 0.10 (lezing) - De Fusie (receptie)

Elk jaar wordt een vooraanstaand wiskundige voor een aantal maanden aangesteld als gasthoogleraar aan het Mathematisch Instituut, de zogenaamde Kloostermanhoogleraar. Deze leerstoel is vernoemd naar Hendrik Douwe Kloosterman (1900-1968). In 2019 bekleedde Professor Mark Alber (Universiteit van Californië, Riverside) de Kloostermanleerstoel. Dit jaar is hij nogmaals een aantal maanden te gast bij professor Roeland Merks van het MI (dit keer met een Fulbright US Scholar Fellowship) en houdt hij de bijbehorende lezing.

Hendrik Douwe Kloosterman (Rottevalle, 9 april 1900 - Leiden, 6 mei 1968) studeerde in Leiden, Kopenhagen, Oxford, Göttingen en Hamburg. In 1930 kwam hij terug naar Leiden als lector en werd in 1947 hoogleraar. Hij is vooral bekend om zijn werk in de analystische getaltheorie, die nu bekend staan als Kloosterman-sommen. Lees meer.

Lezing

De titel van de Kloostermanlezing van 2024 luidt

Digital twin of blood clotting and thrombosis: mathematical and computational challenges

Synopsis

Thromboembolism, one of the leading causes of morbidity and mortality worldwide, is characterized by formation of obstructive intravascular clots (thrombi) and their mechanical breakage (embolization). Mechanical stability of intravascular blood clots determines the effectiveness of stemming bleeding (haemostasis) at the sites of vessel injury and the course and outcomes of pathological blood vessel obstruction (thrombosis). Dislodged pieces (emboli) of clots can result in occlusion of downstream blood vessels in lungs or brain, leading to life-threatening complications, such as pulmonary embolism or ischaemic stroke, respectively. Thus, the ability to evaluate and predict the mechanical stability of a blood clot under deformation, contraction and different flow conditions is necessary for evaluation of the risk of thromboembolism. Our group introduced several novel mathematical and computational patient specific modes of clotting (digital twin) including a multi-phase model that describes active interactions between the main components of the clot, including platelets and fibrin, to study the impact of various patient specific physiologically relevant blood shear flow conditions on deformation and embolization of a partially obstructive clot.

Arjen Doelman: “Mark geeft geweldige presentaties en is buitengewoon sterk in het communiceren met collega's buiten de wiskunde. Hij laat zien hoe krachtig wiskunde kan zijn in de context van andere wetenschappelijke gebieden. Zijn lezing zal daarom interesant en relevant zijn voor veel van onze collega's in onze faculteit."

Informatie

De lezing zal in het Engels gehouden worden. Na de lezing wordt een receptie gehouden in De Fusie. Neem voor vragen contact op met Arjen Doelman.

Inschrijven

Graag vooraf aanmelden voor de lezing en/of receptie. Alle geïnteresseerden zijn welkom.