Cursus

Actualiteitencollege: De rechtsstaat in de ijskast?

vrijdag 28 juni 2024
Plus aansluitende borrel in het Debatcafé
Schouwburgstraat 2
Zaal
A0.06

De kabinetsformatie in het licht van de conclusies van de Staatscommissie Rechtsstaat.

Voor eind juni staat het nieuwe kabinet volgens planning op het bordes. In het actualiteitencollege 'De rechtsstaat in de ijskast' gaan we in discussie over de vraag of het kabinet, zoals de formerende partijen PVV, VVD, NSC en BBB beloven, onze rechtsstaat voor de komende jaren veiligstelt. In een rechtsstaat wordt de macht van de overheid beperkt door wetten, regels en gewoonten. Inwoners hebben fundamentele vrijheden en grondrechten.

Wordt de rechtsstaat 'in de ijskast' gezet? En moeten we nog maar zien in welke staat hij er over enkele jaren uitkomt?

In het discussiepanel zitten onder meer Marc Hertogh, lid van de staatscommissie Rechtsstaat. Naderhand vindt er een aansluitende borrel plaats.

Foto: leergang Academie voor de Rechtsstaat 2023

Academie voor de Rechtsstaat

Dit actualiteitencollege is een kennismaking met de 'Academie voor de Rechtsstaat'. Naast dit college bieden wij ook een 7-daagse leergang aan, die vindt twee keer per jaar plaats. De stikstofcrisis, de coronapandemie, de klimaatcrisis, de toeslagenaffaire; een opeenstapeling van crises zet democratische instituties in toenemende mate onder druk. Voor meer informatie over de inhoud, data, kosten en de aanmelding voor de leergang kun je verderlezen op deze pagina: Academie voor de Rechtsstaat.

Gratis aanmelden