Logo Universiteit Leiden.

Aflevering 13: Edgar Allan Poe

Verlaat onze website om deze video te bekijken.

Voor onze dertiende aflevering hebben we een onderwerp dat uitstekend past bij dit onheilspellende getal. In deze podcast staat de grootmeester van het griezelverhaal centraal: de negentiende-eeuwse Amerikaanse schrijver en dichter Edgar Allan Poe (1809-1849). Met universitair docent en literatuurwetenschapper Evert-Jan van Leeuwen dalen we af in de maalstroom van Poe’s schrijven en dichten. De onverminderde bekendheid van deze Amerikaanse auteur blijkt uit de talloze verfilmingen, animaties, muziek, vertalingen en heruitgaven van zijn verhalen en gedichten. Bovendien was Poe een verdienstelijk essayist en een gevreesde criticaster, met een scherpe pen en een goed gevoel voor humor. De Duitse filosoof Walter Benjamin prijst Poe als één van de grootste technici in de moderne literatuur. In zijn verhalen weet hij als geen ander af te dalen in de duistere krochten van de psyche, overweldigende natuurtaferelen voor ons geestesoog te toveren en een angstige en naargeestige stemming te evoceren. En dat alles verteld met een indrukwekkende taalbeheersing en een kenmerkende hang naar macabere. Voor deze aflevering heeft Evert een selectie gemaakt uit het oeuvre van Poe , te weten de gedichten 'Dream-land', 'The Valley of Unrest/Nis' en de verhalen 'The Fall of House Usher', 'Facts in the Case of M. Valdemar', 'The Imp of the Perverse' en 'A Descent into the Maelström'.