Muziekavond - Creatieve Processen in Kunst & Wetenschap
- Datum
- donderdag 23 mei 2024
- Tijd
- Bezoekadres
- LUMC (Main Building, Route 537)
Albinusdreef 2
2333 ZA Leiden
Informatie over het evenement
Een pianovoordracht met een paneldiscussie over creativiteit en parallellen tussen kunst en wetenschap
Sluit je aan bij een verhelderende avond vol muziek en conversatie terwijl we een uniek evenement presenteren, dat de werelden van kunst en wetenschappen naadloos combineert. Dr. Cynthia Liem, ervaren pianiste en universitair docent aan de TU Delft, zal ons vereren met een boeiende pianovoordracht, waarin ze haar uitzonderlijke talent en passie voor muziek zal laten zien.
Na deze voordracht zullen we ons verdiepen in een tot nadenken stemmende paneldiscussie, waar Dr. Liem inzichten zal delen in de parallellen tussen de creatieve processen in zowel kunst als wetenschappen. Tijdens haar persoonlijke reis als muzikant en wetenschapper zullen we de uitdagingen verkennen waarmee individuen worden geconfronteerd in deze uiteenlopende velden.
Van het overwinnen van creatieve blokkades tot het verleggen van de grenzen van innovatie: we onderzoeken wat wetenschappers en kunstenaars van elkaar kunnen leren. Door middel van levendige gesprekken en gedeelde ervaringen willen we het rijke scala aan verbindingen tussen deze domeinen blootleggen.
Tijdschema
6:00-6:30 Aankomst met drankjes
6:30-7:15 Muziekprogramma
- Bach-Busoni - Toccata and Fugue in D minor BWV 565 (8:30)
- Mendelssohn-Liszt - Auf Flügeln des Gesanges (3:30)
- Fazıl Say - Black Earth (Kara Toprak) op. 8 (6:30)
- Bach - Cello Sonata in G BWV 1007 part 1 (3:30)
- Giacinto Scelsi - Ixor II (3:30)
- Eric Dolphy - God Save the Child (7:00)
7:15-8:00 Paneldiscussie met Cynthia Liem, Jonty Coy, en Bram Boesschen Hospers (moderator)
Biografieën
Cynthia Liem
Dr. Cynthia C. S. Liem MMus is universitair docent bij de Multimedia Computing Group van de Technische Universiteit Delft, en pianist van het Magma Duo. Haar onderzoeksinteresses liggen bij betrouwbare en verantwoordelijke AI; hier richt ze zich vooral op technieken die mensen nieuwe interesses en inhoud laten ontdekken die niet zomaar zouden worden teruggevonden, en op vragen over validatie en validiteit bij datagestuurde besluitvorming.
Nadat ze begon met het ophalen van muziekinformatie, beschouwt haar onderzoek vandaag de dag bredere publieke domeinen met een hoge maatschappelijke impact. Ze initieerde en coördineerde meerdere Europese onderzoeksprojecten op het gebied van technologische verrijking van digitaal muzikaal erfgoed, en deed industriële ervaring op bij Bell Labs Nederland, Philips Research en Google. Cynthia kreeg erkenning via meerdere prijzen (Lucent Global Science en Google Anita Borg Europe Memorial-beurzen, Google European Doctoral Fellowship, finalist van de New Scientist Science Talent Award, Researcher-in-Residence bij de Nationale Bibliotheek van Nederland, Women in AI Diversity Leader Award), is lid van de Jonge Akademie en treedt nog steeds op als muzikant.
Met haar staat van dienst op het gebied van inter- en transdisciplinair collaboratief onderzoek en publieke betrokkenheid werd ze een veelgevraagd docent en communicator. Momenteel is zij kernteamlid van TU Delft | Den Haag, dat technische expertise beter wil verbinden met beleidsvorming, terwijl het ook vaak betrokken is bij publieke betrokkenheid bij de maatschappelijke impact. Hierin heeft zij b.v. was de eerste technische publieke commentator in de krant Trouw over het risicomodelleringsalgoritme van het Nederlandse kinderopvangschandaal ('toeslagenaffaire'), heeft aan soortgelijke verhalen samengewerkt met verschillende platforms voor onderzoeksjournalistiek, maar heeft ook met instellingen zelf samengewerkt om meer inclusief beleid (bijvoorbeeld als onafhankelijk toezichthouder op het interne onderzoek van DUO naar mogelijke algoritmische discriminatie).
Bram Boesschen Hospers
Bram Boesschen Hospers studeerde Klassieke Klarinet en Basklarinet aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag. Zijn voornaamste belangstelling gaat uit naar hedendaagse muziek. Hij speelde als solist in Stockhausens operacyclus LICHT en meer recentelijk in Powder Her Face van Thomas Adès. Hij speelde in diverse ensembles en orkesten zoals ASKO|Schönberg, Phion, Radio Filharmonisch Orkest, DoelenEnsemble en De Ereprijs.
Naast zijn muzikale carrière studeerde hij Oude Geschiedenis aan de Universiteit Leiden. Zijn onderzoeksinteresse ligt in prestatiestudies: meer specifiek het idee van heruitvoering van teksten in veranderende contexten. Zijn masterscriptie ging over de praktijk van reizende sofisten in de tweede eeuw na Christus en de spanning tussen het gesproken en geschreven woord. Daaraan gekoppeld is zijn interesse in onbekend repertoire voor blaasorkesten.
Bram werkt bij de Science Teacher Support Desk (SEEDS) van de Universiteit Leiden, waar hij docenten adviseert bij het gebruik van digitale hulpmiddelen voor hun onderwijs. Daarnaast is hij voorzitter van Jong Universiteit Leiden, een netwerk voor jonge medewerkers dat samenwerkings-, kennisuitwisselings- en leuke evenementen organiseert om meer uit het werk bij de Universiteit Leiden te halen.
Registratie en andere informatie
Deelname is gratis, maar inschrijven is vereist omdat er slechts een beperkt aantal plaatsen beschikbaar zijn.
Je kan je aanmelden door dit formulier in te vullen.
Richting- en parkeerinformatie kan je hier vinden.
Voor vragen kan je Ahmed Mahfouz (a.mahfouz@lumc.nl) & Nina Biezeno (n.f.j.biezeno@sea.leidenuniv.nl) contacteren.