Normativiteit in opvoeding en onderwijs: (on)gelijke kansen voor jeugd?
- Datum
- dinsdag 30 november 2021
- Tijd
- Bezoekadres
- Online via Zoom
Prof.dr. Judi Mesman, hoogleraar The interdisciplinary study of societal challenges, spreekt in deze online lezing over haar onderzoek naar de invloed van opvoeding en onderwijs op het wereldbeeld van kinderen. Ze ontving op 13 oktober de prestigieuze Stevinpremie van wetenschapsfinancier NWO vanwege de maatschappelijke impact van haar onderzoek. Het aan de prijs verbonden geldbedrag van 2,5 miljoen euro is bestemd voor wetenschappelijk onderzoek en activiteiten met betrekking tot kennisbenutting.
Aanmelden voor Zoomsessie
In verband met de nieuwe coronaregels kan de lezing alleen via Zoom worden gevolgd. Daarbij bestaat ook de mogelijkheid om vragen te stellen. Gelet op de deelnemerslimiet die voor Zoomsessies geldt, vragen we u om zich aan te melden via proparte.leiden@gmail.com. U krijgt dan een Zoomlink toegestuurd, waarmee u op 30 november vanaf 19.45 kunt inloggen.
Over Judi Mesman
Judi Mesman (1974) is hoogleraar in de Interdisciplinaire studie van maatschappelijke uitdagingen en decaan van het Leiden University College in Den Haag. Judi Mesman studeerde psychologie aan onze universiteit (master Clinical and Health Psychology 1996). Zij promoveerde in 2000 aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Van 2000 – 2001 werkte zij bij het Nederlands Instituut voor Onderzoek van de Gezondheidszorg (NIVEL) en aan de Universiteit Utrecht. Sedert 2001 is zij werkzaam aan de Universiteit Leiden. Zie ook haar persoonlijke website.
Haar onderzoeksgebied houdt zich bezig met de vraag wat de invloed is van opvoeding en onderwijs op het wereldbeeld van kinderen. Zij zegt daarover: ‘Ik ben dus benieuwd hoe kinderen zichzelf en anderen zien op het gebied van zaken als seksualiteit, etniciteit en gender, en hoe dat wordt gevormd door de manier waarop belangrijke volwassenen in hun omgeving hiermee omgaan.’
De Stevinpremie is specifiek bedoeld voor wetenschappers die goed zijn in kennisbenutting. Mesman: ‘Ik denk dat ik deze premie krijg om twee redenen: Ten eerste omdat ik mijn onderzoek heel actief probeer in te zetten voor de maatschappij, bijvoorbeeld door samen te werken met educatieve uitgeverijen of professionals die met jeugd werken. En ten tweede omdat we in Nederland verschrikkelijk achterlopen met dit onderzoeksonderwerp, hoewel het inmiddels wel hoog op de maatschappelijke agenda staat.’