Logo Universiteit Leiden.

nl en
Wikimedia commons - Thomas Bresson

'Frans is veel meer dan de Eiffeltoren en een baguette’

Scholieren uit alle uithoeken van Nederland kwamen acht weken lang naar Leiden voor een unieke kans om hun passie voor het Frans verder uit te diepen. Vanuit allerlei invalshoeken dompelden ze zich onder in de Franse taal, cultuur en geschiedenis. ‘De invloed van Frans laat zich ver buiten Frankrijk voelen.’

De scholieren zagen in de class een mogelijkheid om bij te leren over de rol van het Frans in de wereld: ‘Ik was zelf altijd geïnteresseerd  in het Frans, en op een dag kwam mijn docent in het middelbaar hiermee aanzetten. Ik was onmiddellijk verkocht’, zegt een vwo-leerling. Een andere leerling, die wekelijks helemaal vanuit Zeeland naar Leiden reisde beaamt dit: ‘Het is een uitstekende manier om al eens te proeven van het leven op een universiteit.’

Nieuwsgierigheid

Die nieuwsgierigheid kenmerkt de scholieren van Pre-University – al variëren de redenen waarom ze hier zijn. Sommigen geven aan dat ze na hun middelbaar in Frankrijk willen gaan wonen. Andere hebben een sterke taalkundige interesse in het Frans, en weer andere willen gewoon graag voelen hoe het is om op een universitaire campus rond te wandelen en de sfeer op te nemen.

Docent Alisa van de Haar, coördinator van de PRE-Class, is blij met die veelzijdigheid. ‘Voor academici is het een interessante uitdaging om te werken met middelbare scholieren en hun interesse te prikkelen. De scholieren hebben verschillende achtergronden, en dat plaatst zowel de docent als de leerling in een erg interessante positie.’

Parlez-vous français?

Zo werden er ook twee colleges in het Frans gegeven, wat voor scholieren uit 4 vwo geen vanzelfsprekendheid was. ‘Maar ik heb naar hun feedback geluisterd en uiteindelijk geven ze toch aan dat ze het goed begrepen hebben. Ze gaven zelfs aan dat de colleges hun kennis van het Frans vergroot hebben.’

De verschillende achtergronden van de scholieren hielden hen bovendien niet tegen om naar elkaar toe te groeien. ‘Tegen het einde merk je ook dat zo’n klas, ondanks de verschillen, wel een hechte groep vormt, die gebonden wordt door hun wil om samen te leren. Dat is erg fijn om te zien’, zegt Van de Haar.

Frans, nog steeds een wereldtaal

Wie denkt dat de PRE-Class Francofonie gewoon gaat over het leren van de Franse taal, komt bedrogen uit. Elk college dompelt een expert de scholieren onder in een ander aspect van de Franse taal, cultuur en historie – van het donkere koloniale verleden tot de Francofone muziek.

Van de Haar: ‘Vaak krijg je bij Frans in de middelbare school toch vooral beelden van de Eiffeltoren en een stokbrood. Dat is zeker ook Frans, maar zo blijft je visie toch wel heel Frankrijk-centrisch. Terwijl Frans een invloed heeft die zich ver buiten Frankrijk laat voelen. Daarom staan wij hier voor een andere aanpak die scholieren kennis laat maken met álle aspecten van het Frans.’

Die aanpak lijkt te werken. Als je bij de deelnemers peilt waar hun eindopdracht over gaat, is de variatie groot. Sommige schrijven over het Canadees-Frans, andere over het Franse superioriteitscomplex in het koloniaal tijdperk. De boodschap is duidelijk aangekomen: Frans is een veelzijdige wereldtaal.

Tekst: Stan De Feyter
Foto's: Buro JP

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.