Logo Universiteit Leiden.

Microben en het voedsel van de toekomst

Type gastles
op school
Taal
Lesduur
1 lesuur (50 min.)
Schoolvak
Docent
Joost van den Brink  (Universitair docent)

Hoe voeden we 10 miljard mensen in 2050? Microben, zoals bacteriën en schimmels, hebben ons altijd geholpen bij het produceren van voedsel. Gefermenteerde producten, zoals brood, bier, kaas, yoghurt en wijn, zijn al eeuwenlang onderdeel van onze voeding. Maar we kunnen microben ook inzetten om nieuwe producten te maken. In deze gastles wordt dieper ingegaan op schimmels die dierlijke eiwitten kunnen produceren. Wat zijn de laatste ontwikkelingen? Welke oplossingen kan ons dit bieden? En welke uitdagingen hebben deze producten van de toekomst? We gaan naast de biologische aspecten ook kijken naar de maatschappelijke uitdagingen. De gastles zal niet alleen een hoorcollege zijn, maar leerlingen gaan ook zelf aan de slag. Zo kunnen ze de complexiteit van dit vraagstuk beter begrijpen en wellicht zelf bijdragen aan innovatieve oplossingen voor de voedselvoorziening van de toekomst.