Logo Universiteit Leiden.

Neuropsychologie: Het brein in de adolescentie

Deze gastles kan alleen in de Randstad worden verzorgd.

Type gastles
op school
Taal
Lesduur
1 lesuur (50 min.)
Interesse(s)
gedrag en maatschappij
Schoolvak
Maatschappijleer
Docent
Mila van Leeuwen  (Studentambassadeur Psychologie)

Neuropsychologie kijkt voornamelijk naar het brein. Binnen deze gastles zullen we eerst terug de geschiedenis in duiken, en een casus en video bekijken van een van de eerste patiƫnten die ernstige hersenschade heeft overleefd. Wat heeft de wetenschap van deze casus geleerd, wat waren de gevolgen van de hersenschade en welke conclusies kunnen we trekken wat betreft hersenanatomie?

Hierna bespreken we de basis van de hersenanatomie en zal worden ingezoomd op het brein in de adolescentie. Er wordt besproken wat de oorzaken zijn van risicogedrag en verslavingsgevoeligheid onder jongeren, maar er wordt ook stil gestaan bij het belang (ja, echt) van risicogedrag in de puberteit en de positieve sociale effecten die dit met zich meebrengt.

De gastles is interactief: er is ruimte voor een groepsdiscussie en ook worden er filmpjes gebruikt om de inhoudelijke stof te illustreren.

Dit is een demonstratiecollege door student(en) Psychologie.