Mediaframing van misdaad
- Type gastles
- op school
- Taal
- Nederlands
- Lesduur
-
1 lesuur (50 min.)
- Interesse(s)
- recht, economie en bestuur
- Schoolvak
-
Maatschappijleer
Filosofie - Docent
- Ilse Ras (Universitair docent)
Wat is nu eigenlijk misdaad? Hoe ziet misdaad eruit, en hoe ontwikkelt het zich? Wie zijn (potentiële) misdadigers, en wie niet? Dit zijn vragen waarop veel mensen denken een antwoord te hebben, terwijl (gelukkig maar!) slechts weinigen directe ervaring hebben met zware misdaad.
Maar waar komt die 'kennis' dan vandaan? Heel vaak is het antwoord hierop ‘de media’ – traditionele en nieuwe nieuwsmedia, zoals de (digitale) krant en het tv-journaal, maar ook entertainment (films, series, boeken) en sociale media (Facebook, Twitter).
In deze gastles neemt Ilse Ras (taalkundige en universitair docent Criminologie) je mee in een analyse van de mediabeeldvorming van misdaad, waarbij ook framing uitgebreid wordt behandeld, een nu in de commentaarsecties van nieuwswebsites veel gebruikt/misbruikt concept. Speciale aandacht gaat uit naar de berichtgeving over mensenhandel en verschillende vormen van uitbuiting, waaronder seksuele uitbuiting. En wat kan je zelf als consument doen om ervoor te zorgen dat je niet in een ‘nieuwsbubbel’ of echo chamber terecht komt?
In elke gastles wordt enige theorie en methodologie behandeld, alsook het fenomeen mensenhandel. Een artikel over mensenhandel wordt gezamenlijk geanalyseerd. Het is echter mogelijk om de focus van de gastles op een van de volgende punten te leggen:
- Hoe werkt (criminologisch) onderzoek naar mediaberichtgeving over misdaad, waarbij bijvoorbeeld ook de empirische cyclus en een aantal verschillende onderzoeksmethoden benoemd worden (met daarbij de vraag: hoe word je nu (criminologisch) onderzoeker?);
- Wat is framing, hoe kunnen we dit herkennen en hoe kunnen we hier als consument van mediateksten kritisch mee omgaan?;
- Wat is mensenhandel en uitbuiting, in hoeverre strookt de berichtgeving hierover met de werkelijkheid, en wat kunnen aan dit probleem doen?