Rosalien van der Poel
Institute Manager
- Name
- Dr. R.H.M. van der Poel
- Telephone
- +31 71 527 4137
- r.h.m.van.der.poel@kunsten.leidenuniv.nl
Rosalien van der Poel is the institute manager of the Academy of Creative and Performing Arts (ACPA).
Institute Manager
- Faculty of Humanities
- Academie der Kunsten
Research Coordinator
- Faculty of Humanities
- Academie der Kunsten
- Poel R.H.M. van der (2023), Review of: Mayer R., Knothe F. & Shuo H. (2022), Reflected beauty: Chinese reverse glass paintings from the Mei Lin Collection. Hong Kong: Hong Kong University Press. Sehepunkte: Rezensionsjournal für Geschichtswissenschaften 23(5).
- Poel R.H.M. van der (26 October 2021), Signed 北京: 周培春 畫 Beijing: Zhou Peichun hua – Chinese paintings for foreign visitors. Leiden Special Collections Blog. Leiden: Special Collections Leiden University Libraries. [blog entry].
- Poel R.H.M. van der (2021), Value accruement and dwindling of an iconic Chinese export painting: a journey. In: Westgeest H. & Zijlmans C.J.M. (Eds.), Mix & Stir. New Outlooks on Contemporary Art from Global Perspectives. PLURAL no. 4. Amsterdam: Valiz . 147-153.
- Poel R.H.M. van der (2019), 'Sensitive plates' and 'sentimental keepsakes' : the social life of reverse glass painting: from Canton to Leiden, Revista de Cultura = Review of Culture 59: 64-94.
- Poel R.H.M. van der (2019), Review of: Corbey R. (2018), Jurookng: shamanic amulets from Southeast Borneo. Leiden: C. Zwartenkot Art Books. Aziatische Kunst 49(1): 61-64.
- Poel R.H.M. van der (2018), De VVAK viert in 2018 haar honderdste verjaardag en ontvangt het predicaat 'Koninklijk', Vormen uit vuur. Mededelingenblad Nederlandse vereniging van vrienden van ceramiek en glas 238: .
- Poel R.H.M. van der (2018), Verzamelaar aan het woord: Rosalien van der Poel, Aziatische Kunst 48(3): 38-39.
- Poel R.H.M. van der, Campen J. van & Wang C. (2018), The Asian Art Society in the Netherlands. A centennial celebration, Aziatische Kunst 48(4): .
- Poel R.H.M. van der (2017), East and West meet in Chinese export art. In: Minneboo R.J. (Ed.), Made in China. Armando & Masterworks from the Qing Dynasty (exhibition catalogue). Bunnik: Museum Oud Amelisweerd.
- Poel R.H.M. van der (2017), Oost en West ontmoeten elkaar in Chinese export schilderkunst. In: Poel R.H.M. van der (Ed.), Made in China. Armando en meesterwerken uit de Qing-dynastie (tentoonstellingscatalogus): Museum Oud Amelisweerd.
- Poel R.H.M. van der (2017), Chinese export paintings in Dutch public collections. A shared cultural visual repertoire, The Newsletter 77: 8-9.
- Poel R.H.M. van der & Dehue S. (2017), Leiden University's new Asian Library, The Newsletter 77: 44-45.
- Poel R.H.M. van der (30 November 2016), Made for trade - Made in China. Chinese export paintings in Dutch collections: art and commodity (Dissertatie. Leiden University Centre for the Arts in Society (LUCAS), Humanities, Leiden University). Supervisor(s): Zijlmans C.J.M. & Gerritsen A.T.
- Poel R.H.M. van der (2016) Boekbespreking : Zijden Draad: China en Nederland sinds 1600, Mostert T., Campen J. van, Uitgeverij Vantilt, 2015. Review of: Mostert T. & Campen J. van (2015), Zijden Draad: China en Nederland sinds 1600. Nijmegen: Uitgeverij Vantilt. Aziatische Kunst 46(1): 53-58.
- Poel R.H.M. van der (2013), Travels in Tartary: Decoding Ten Export Winter Landscapes, Orientations -Hong Kong- (44/4): 103-108.
- Poel R.H.H. van der (2013), China Back in the Frame, The Rijksmuseum Bulletin 2013(3): 276-293.
- Poel R.H.M. van der (2012), Review of: Klokke Arnoud H. (2012), Langs de rivieren van Midden-Kalimantan: Cultureel erfgoed van de Ngaju en Ot Danum Dayak | Along the rivers of Central Kalimantan: Cultural heritage of the Ngaju and Ot Danum Dayak. Aziatische Kunst 42/4: 39-41.
- Poel R.H.M. van der (2012), The Westward Movement of Chinese Export Harbour Views: Significant Paintings with a Social Function, Shilin : Leiden University Journal of Young Sinology : 71-97.
- Poel R.H.M. van der (2011), Review of: Bertholet Ferry M., Concubines en Courtisanes: De vrouw in de Chinese erotische kunst.. Mercatorfonds, Brussel, 2010.. Aziatische Kunst 41/1: 35-37.
- Poel R.H.M. van der (2011), Tien 'stuks wintergezigten in Tartarijen op doek geschilderd' - Chinese exportwinterlandschappen in Museum Volkenkunde, Aziatische Kunst 41/1: 3-18.
- Poel R.H.M. van der (2010), 'If it is beautiful, it will endure on every level', The Newsletter 55: 48.
- Poel R.H.M. van der (2010), Canton and Nagasaki compared, the beginning and the end of Dutch, Chinese and Japanese relations, The Newsletter 53: 41.
- Poel R.H.M. van der (2009), China Back in the Frame. A comparative study of Canton, Whampoa and Macao harbour views in the Leiden Museum of Ethnology and in the Guangzhou Museum. In: Groenendijk E., Viallé C. & Blussé L. (Eds.), Canton and Nagasaki Compared 1730-1830. Dutch, Chinese, Japanese Relations.. Intercontinenta no. 26. Leiden: Institute for the History of European Expansion, History Dept., Leiden University. 309-318.
- Poel R.H.M. van der (2008), Rijk palet - Chinese exportschilderkunst overzee.
- Bestuurslid