Hans Hulshof
Professor emeritus Dutch language and literature
- Name
- Prof.dr. H. Hulshof
- Telephone
- +31 71 527 2727
- h.hulshof@hum.leidenuniv.nl
Hans Hulshof (1946) is Em. Professor of Education in Dutch Language and Literature at ICLON and Faculty of Humanities. He received his Master degree from Leiden University and his PhD from Radboud University Nijmegen, both in linguistics. He has taught in secondary schools, and been a teacher educator and researcher since 1976. His research interests focus mainly on the knowledge base of teaching. He has published many articles, books and chapters in books dealing with such topics as the use of analogies by language teachers, the possibilities of linguistics in the language curriculum, the relationship between academic discipline and school subject, reading comprehension instruction, methods of mother-tongue education, and the history of L1 education in The Netherlands. He taught subject-specific pedagogy in both Graduate (ICLON) and Bachelor's (Dutch Language and Culture) programs, was involved in in-service teacher training for experienced language teachers, and supervises PhD students writing their thesis
Research
As part of the former ICLON research theme Teachers’knowledge as an essential component of the knowledge base of teaching, he conducted research both in general teacher knowledge and more specific subject-matter knowledge of teachers. This research aims to gain insight into particular topic-specific representations of (mother-tongue) language teachers: The use of analogies in language teaching and The implementation of linguistics in pre-university education.
Other research projects in which he is involved:
- History of L1 education
- Transforming the subject matter in L1 education: subject-specific translation
- Grammar as awareness of language in secondary schools.
Professor emeritus Dutch language and literature
- Faculty of Humanities
- Centre for the Arts in Society
- Oude Nederlandse L&C
- Wurth J.G.R., Tigelaar E.H., Hulshof H., Jong J.C. de & Admiraal W.F. (2019), Key elements of L1-oral language teaching and learning in secondary education. A literature review, L1-Educational Studies in Language and Literature 19: 1-23.
- Wurth J.G.R., Admiraal W.F., Jong J.C. de, Hulshof H. & Tigelaar E.H. (2017), Ontwerpcriteria voor effectief spreekvaardigheidsonderwijs: de rol van feedback. Mottart A. & Vanhooren S. (Eds.), 31ste conferentie onderwijs Nederlands. HSN-Conferentie Onderwijs Nederlands 18 November 2016 - 19 November 2016 no. 31. Gent: HSN. 83-87.
- Wurth J.G.R., Jong J.C. de, Hulshof H., Tigelaar E.H. & Admiraal W.F. (2016), Naar een betere mondelinge taalvaardigheid, het belang van feedback!, Bundel HSN. HSN-Conferentie Onderwijs Nederlands 18 November 2016 - 19 November 2016 no. 30. Den Haag: Taalunie.
- Wurth J.G.R., Logt A. van der, Coppen P.A. & Hulshof H. (2016), Nederlands. In: Janssen F.J.J.M., Hulshof H. & Veen K. van (Eds.), Uitdagend gedifferentieerd vakonderwijs. Leiden/Groningen: Universiteit Leiden/Universiteit Groningen. 141-156.
- Janssen F., Hulshof H. & Veen K. van (2016), Uitdagend gedifferentieerd vakonderwijs. Leiden/Groningen: UFB.
- Hulshof H. & Logt A. van der (2016), Taal kijken bij Nederlands: Ambiguïteit in beeld, Levende Talen Magazine 103(6): 22-26.
- Hulshof H., Kwakernaak E. & Wilhelm F. (2015), Geschiedenis van het talenonderwijs in Nederland. Onderwijs in de moderne talen van 1500 tot heden. Groningen: Uitgeverij Passage.
- Hulshof H., Kwakernaak E. & Wilhelm F. (2015), Geschiedenis van het talenonderwijs in Nederland. Onderwijs in de moderne talen van 1500 tot heden. Groningen: Uitgeverij Passage.
- Hulshof H. (2015), Hoe Jantje Keesje werd: over Van Ginneken en zijn bron. In: Lestrade S., Swart P. de & Hogeweg L. (Eds.), Addenda. Artikelen voor Ad Foolen. Nijmegen: Radboud Universiteit. 177-193.
- Hulshof H. (2014), De 'triviale' herkomst van het redekundig ontleden: Uit de geschiedenis van de schoolgrammatica in Nederland, Levende Talen Magazine 101(7): 20-25.
- Platteel T., Hulshof H., Driel J.H. van & Verloop N. (2014), Teachers' interpretation of the concept-context approach for L1 education, L1 Educational Studies in Language and Literature 13(1): 1-25.
- Hulshof H. (2013), Onderzoek naar taalkundeonderwijs: geloof en empirie. In: Janssen Th. & Strien T. van (Eds.), 'Neerlandistiek in beeld'. Amsterdam/Münster: Stichting Neerlandistiek VU/Nodus Publikationen. 263-272.
- Hulshof H. & Coppen P.A. (2011), De strijd voor taalkunde in het schoolvak Nederlands: na veertig jaar eindelijk voet aan de grond?. In: Daniëls J., Hoeflaak A. & Kwakernaak E. (Eds.), Honderd jaar Levende Talen (1911-2011): Verleden en toekomst van het taalonderwijs. Amsterdam: VLLT. 26-30.
- Hulshof H. (2011), Praktijkkennis van docenten: de zoektocht naar patronen, taal en vooruitgang. In: Rijst R.M. van der (Ed.), Verhandelingen over de leraar. Ter gelegenheid van het afscheid van prof.dr. Nico Verloop. Leiden: ICLON, Universiteit Leiden. 68-74.
- Hulshof H., Platteel T., Driel P. van, Ponte P. & Verloop N. (2010), Forming a collaborative action research partnership, unknown FGW 18(4): 429-451.
- Hulshof H. & Hendrix T. (2010), Taalkunde en het schoolvak Nederlands. Amsterdam: VLLT.
- Hulshof H. (2010), Van grammatica naar taalkunde. Van een doodlopende naar een doorlopende leerlijn. In: Hulshof H. & Hendrix T. (Eds.), Taalkunde en het schoolvak Nederlands. Amsterdam: VLLT. 12-19.
- Hulshof H. & Kooy M. (2010), Teacher preparation in mother tongue education. In: Peterson P., Baker E. & McGraw B. (Eds.), International Encyclopedia of Education (3rd ed.). Amsterdam / Boston: Elsevier, Academic Press. 738-743.
- Hulshof H. (Ed.) (2010), . Levende Talen Magazine.
- Hulshof H. (2010) Boekbespreking. Review of: Witte T. (2008), Het oog van de meester no. 3. Groningen: Eburon Academic Publishers. Pedagogische Studiën 87: 219-221.
- Platteel T.L., Hulshof H., Ponte P., Driel J.H. van & Verloop N. (2010), Forming a collaborative action research partnership, Educational Action Research 18(4): 429 — 451.
- Hulshof H. (2009), Holistische en analytische principes in taalkunde en taalonderwijs. In: Boogaart R. (Ed.), Woorden wisselen. Voor Ariane van Santen bij haar afscheid van de Leidse universiteit. SNL. Leiden 285-299.
- Hulshof H. (2009), Grammatica nog niet over de drempel. Ontwikkelingen in het schoolvak Nederlands, Metaal, Tijdschrift voor Leidse neerlandici 6(2): 14-17.
- Hulshof H. & Logt A. van der (2008), Grammatica en taalkunde in de tweede fase vwo, onbekend IGW (2): 28-30.
- Hulshof H. (2008), Naar een taaldidactisch referentiekader. Overwegingen bij de invoering van Chinees als schoolvak, Levende Talen Magazine 95(2): 18-20.
- Hulshof H. (2008), Homo loquens en homo scribens op school, Nederlandse Taalkunde 13(3): 285-291.
- Hulshof H., Platteel T. & Driel J.H. van (2008), Teachers of mother-tongue education in action: Teachers designing concept-context-enriched education in action researh setting, onbekend IGW 8(4): 285-291.
- Platteel T.L., Hulshof H. & Driel J.H. van (2008), Teachers of mother-tongue education in action, L1 Educational Studies in Language and Literature 8(4): 85-105.
- Hulshof H. & Logt A. van der (2007), Grammatica vanuit taalkundig prerspectief in de tweede fase vwo. Gelderen A. van (Ed.), Eenentwintigste conferentie Het Schoolvak Nederlands. Eenentwintigste conferentie Het Schoolvak Nederlands. Gent: Academia Press. 139-142.
- Hulshof H. (2007), Op de bres voor het schoolvak Nederlands, Metaal, Tijdschrift voor Leidse neerlandici 4(2): .
- Hulshof H., Rietmeijer M. & Verhagen Arie (2006), Taalkunde voor de tweede fase van het VWO. Amsterdam: Amsterdam University Press.
- Hulshof H., Rietmeijer M. & Verhagen Arie (2006), Taalkunde voor de tweede fase van het VWO - Docentenhandleiding. Amsterdam: Amsterdam University Press.
- Hulshof H. & Rietmeijer M. (2006), Taalkunde in de tweede fase: nu echt!. Mottart A. & Vanhooren S. (Eds.), Twintigste conferentie Het Schoolvak Nederlands. Twintigste conferentie Het Schoolvak Nederlands. Gent: Academia Press. 177-180.
- Hulshof H., Platteel T. & Driel J. van (2006), Wat betekent de concept-context benadering voor het schoolvak Nederlands?, onbekend IGW 7(3): 3-9.
- Hulshof H. & Verloop N. (2005), Do Teachers Need Instructional Analogies to Teach Mother-Tongue (L1)? – Teachers’ Perceptions and Representations of Difficult Topics in Mother-Tongue Education, L1-Educational Studies in Language and Literature 5(1): 23-37.
- Hulshof H. & Verloop N. (2002), The use of analogies in language teaching: Representing the content teachers' practical knowledge, Journal of Curriculum Studies 34(1): 77-90.
- Hulshof H. (1996), Kennis over taal en taalverschijnselen. Omgaan met taalkundige onderwerpen in de klas. Bussum: NN.
- Hulshof H. (1996), Genetisch taalonderwijs in theorie en praktijk. Van Ginnekens ideeën over de relatie tussen taalkunde en taalonderwijs. In: Foolen A. & Noordegraaf J. (Eds.), De taal is kennis van de ziel. Opstellen over Jac. van Ginneken (1877-1945). Münster: NN. 145-172.
- Hulshof H. (1995), Moedertaaldidactiek in ontwikkeling. Naar een vakdidactische kennisbasis. Nijmegen: NN.
- Hulshof H. (1995), Taal, de meest kenmerkende eigenschap van de mens. In: Hulshof H. (Ed.), Kijk op taal. Amsterdam: BulkBoek. 2-3.
- Hulshof H. (1995) De woorden en hun zin. Review of: Balk-Smit Duyzentkunst J.F., Recensie no. 2. Amsterdam: NN. Neerlandica extra Muros 33: 67-69.
- Hulshof H. (1995), Uit mijn praktijk. De praktische didactisering van een taalkundig programma, Meesterwerk, Berichten van het Peeter Heynsgenootschap 4: 13-24.
- Hulshof H. (1995), Uit mijn praktijk. De praktische didactisering van een taalkundig programma, Meesterwerk, Berichten van het Peeter Heynsgenootschap 4: 13-24.
- Hulshof H. (1995), Moedertaaldidactiek in ontwikkeling, Levende Talen Magazine 499: 203-205.
- Hulshof H. (1995) De woorden en hun zin. Review of: Balk-Smit Duyzentkunst J.F. (1995), Recensie no. 2. Amsterdam: NN. De nieuwe taalgids 88: 174-178.