Alexander Pleijter
Assistant professor
- Name
- Dr. A.R.J. Pleijter
- Telephone
- +31 71 527 6551
- a.r.j.pleijter@hum.leidenuniv.nl
- ORCID iD
- 0000-0001-8053-8879
Alexander Pleijter is an expert in online journalism and fact checking. He researches the impact of new media on the way journalists work and how new technology can better journalism. He is also co-ordinator of Niewscheckers, the (Dutch) factcheck project of Universiteit Leiden.
News
Assistant professor
- Faculty of Humanities
- Leiden Univ Centre for Linguistics
- LUCL Journalistiek en Nieuwe Media
- Berendt B., Burger J.P., Hautekiet R., Jagers J., Pleijter A.R.J. & Aelst P. van (2021), FactRank: Developing automated claim detection for Dutch-language fact-checkers, Online Social Networks and Media 22: 100113.
- Burger J.P., Kanhai S., Pleijter A.R.J. & Verberne S. (2019), The reach of commercially motivated junk news on Facebook, PLoS ONE 14(8): e0220446.
- Pleijter A.R.J. & Duits L. (2016), "Uit onderzoek blijkt...": Een inventarisatie vanwetenschapsjournalistiek in Nederlandse media. 's-Gravenhage: Rathenau Instituut.
- Schaap G. & Pleijter A.R.J. (2012), Het sensatiegehalte van voorpaginafoto’s: Een inhoudsanalyse van populaire en kwaliteitskranten in Nederland, Tijdschrift voor Communicatiewetenschap 40: .
- Hermans L., Vergeer M. & Pleijter A.R.J. (2011), Nederlandse journalisten in 2010: Onderzoek naar de kenmerken van de beroepsgroep, professionele opvattingen en het gebruik van digitale media in het journalistieke werk. Nijmegen: Radboud Universiteit.
- Pleijter A.R.J. & Gierstberg F. (2011), Fotojournalistiek in perspectief: Een onderzoek naar fotojournalisten en beeldredacties . Amsterdam: NVJ.
- Pleijter A.R.J. (2011), Journalistiek en social media. In: Osch D. van & Zijl R. van (Eds.), Basisboek social media. 's-Gravenhage: Boom Lemma.
- Pleijter A.R.J., Hermans L. & Vergeer M. (2010), Journalists and journalism in the Netherlands. In: Weaver D. & Wilnat L. (Eds.), The global journalist.
- Pleijter A.R.J. (18 December 2009), Meer of minder ANP?. De Nieuwe Reporter.
- Pleijter A.R.J. (1 September 2009), Bloggen bij de BBC. De Nieuwe Reporter.
- Pleijter A.R.J. (24 June 2009), Fonds voor redding diepgravende journalistiek. De Nieuwe Reporter.
- Pleijter A.R.J. (27 October 2009), De inflatie van 'breaking news'. De Nieuwe Reporter.
- Pleijter A.R.J. (26 November 2009), Wat als de krant niet langer gedrukt wordt. De Nieuwe Reporter.
- Pleijter A.R.J. (26 February 2009), Twitterpaniek: Geen nieuw patroon. De Nieuwe Reporter.
- Pleijter A.R.J. (31 January 2009), Gratis krant voor 18-jarigen: Riskant plan. De Nieuwe Reporter.
- Hermans L., Vergeer M. & Pleijter A.R.J. (2009), Internet adoption in the newsroom: Journalists’ use of the Internet explained by attitudes and perceived functions, Communications 34(1): 55-71.
- Pleijter A.R.J. & Frye A. (2007), Journalistieke gedragscode: Leidraad of leiband? . Nijmegen: Radboud Universiteit.
- Pleijter A.R.J., Hermans L. & Vergeer M. (2007), Journalisten gaan online: Ontwikkelingen in het internetgebruik in de Nederlandse journalistiek 2002-2006. Amsterdam: Spinhuis.
- Pleijter A.R.J. (2006), Methode of schimmige intuïtie?, Kwalon. Tijdschrift voor kwalitatief onderzoek in Nederland 11: .
- Wester F., Pleijter A.R.J. & Renckstorf K. (2004), Exploring newspapers' portrayals: A logic for interpretive content analysis, Communications. The European Journal of Communication Research 29(4): .
- Hijmans E., Pleijter A.R.J. & Wester F. (2003), Covering Scientific Research in Dutch Newspapers, Science Communication 25(2): 153-176.